فصل دوم
دسته‌بندی آیات و نگاهی به ویژگی‌های اهل بیت علیهم السلام 
در قرآن
الف) دسته بندی آیات در شرح ظواهر و بطون قرآن

 دسته بندی آیات درباره‌ی اهل بیت:
 الف) دسته بندی آیات در شرح ظواهر و بطون قرآن
 1ـ اهل بیت علیهم السلام در ظواهر آیات:
 ظاهر: مرتبه‌ای از معانی قرآن که بر اساس قواعد تفسیر از ظاهر آیه قابل حصول است. = در سطح تنزیل  راه دریافت از طریق روایات
 2 ـ اهل بیت در بطن آیات:
 بطن به معنای تأویل
 
 
 دسته بندی آیات درباره‌ی اهل بیت

1 ـ اهل بیت در ظاهر قرآن، فهم از طریق روایات
مناظره امام رضا علیه السلام  با دانشمندان: «ثُمَ‏ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ‏ الَّذِینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا»: فاطر/ 32.
امام رضا علیه السلام فرمودند:‌ «فَسَّرَ الِاصْطِفَاءَ فِی الظَّاهِرِ سِوَى الْبَاطِنِ فِی اثْنَیْ عَشَرَ مَوْضعا»: تفسیر بندگان برگزیده در در 12 از ظاهر قرآن

 1. آیه‌ی انذار: شعراء/214؛ وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِین‏
 2. آیه‌ی تطهیر: احزاب/ 33؛ َّ إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا
 3. آیه‌ مباهله: آل‌عمران/61؛ ُ فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبِین‏.
 4. آیه اسراء/26؛ وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّه‏
 5. آیه مودت: شوری/ 23؛ قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏
 6. آیه صلوات: احزاب/56؛ َّ إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیما
 7. آیه خمس: انفال/42؛ َّ َّ وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى
 8. نساء/ 59: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم‏
 9. آیه اهل الذکر: نحل/43؛ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُون‏
 10. آیه تحریم: نساء/ 23؛ حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُم‏
 11. غافر/28: وَ قالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَکْتُمُ إِیمانَهُ أَ تَقْتُلُونَ رَجُلًا أَنْ یَقُولَ رَبِّیَ اللَّهُ وَ قَدْ جاءَکُمْ بِالْبَیِّناتِ مِنْ رَبِّکُم‏
 12. طه/123: وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها
دسته بندی آیات درباره‌ی اهل بیت
2ـ اهل بیت علیهم السلام در بطن (تأویل) آیات
 1. سطح فرا عرفی: معارفی از آیات که نمی توان آنها را با قواعد رایج در سیره عرف عقلا به دست آورد.
 مانند: تأویل در آیه: «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ، بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیان، فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ، یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجان‏‏»:الرحمان: 19 ـ 22.
 روایات: «الْبَحْرَیْنِ»: امام علیj و فاطمه زهراh و «اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجان»: امام حسنj و امام حسینj
 بیان این تفسیر: در کتابهای تفسیری مأثور و غیر مأثور + منابع روایی و غیر روایی از فریقین با اسناد متعدد.
 
 2. سطح عرفی: با تجرید خصوصیات نزول آیه و کشف مناط حکم و تعمیم بر موارد مشابه
 مانند: «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِین‏» قصص/5.
 درباره‌ی بنی اسرائیل که قابل تطبیق بر اهل بیتدر عصر ظهور دارد.   تأیید روایات
 نظر شیعه: بسیاری از آیات در سطح بطونی بر اهل بیت تطبیق خواهند شد.
 نتیجه: درک احادیثی که در منابع فریقین آمده و حجم عظیمی از روایات (یک سوم یا یک چهارم) را درباره اهل بیت می داند. مانند:
 أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَj: « نَزَلَ الْقُرْآنُ أَثْلَاثاً ثُلُثٌ فِینَا وَ فِی عَدُوِّنَا وَ ثُلُثٌ سُنَنٌ وَ أَمْثَالٌ وَ ثُلُثٌ فَرَائِضُ وَ أَحْکَام‏»کافی، ج2، ص 627، حدیث 2.

 أَبِی جَعْفَرٍ j:« نَزَلَ الْقُرْآنُ أَرْبَعَةَ أَرْبَاعٍ رُبُعٌ فِینَا وَ رُبُعٌ فِی عَدُوِّنَا وَ رُبُعٌ سُنَنٌ وَ أَمْثَالٌ وَ رُبُعٌ فَرَائِضُ وَ أَحْکَامٌ.» کافی، ج2، ص 628، حدیث 4.

 علت: زیرا معیار فضائل انسان‌های شایسته در اهل بیتD به صورت قوی‌تر ظهور دارد.
 قال علی علیه السلام : « فَأَنْزِلُوهُمْ‏ بِأَحْسَنِ‏ مَنَازِلِ‏ الْقُرْآن‏»: نهج البلاغه، خطبه85.
 قال علی علیه السلام: «فِیهِمْ‏ کَرَائِمُ‏ الْقُرْآن‏‏»: نهج البلاغه، خطبه154.
 علامه مجلسی، در ج23 و 24 بحار الانوار، در 67 باب، 1507 روایت در شرح آیات مربوط به فضائل اهل بیت و شیعیان و نکوهش دشمنان آنان غالبا به نحو تأویل نقل کرده است.
 
 1. فضائل و مناقب اهل بیت
.Iبه طور عام که با عنوان آل ابراهیم از اهل بیت یاد می‌کند.
.IIبه طور خاص درباره‌ی یکی از آنان
*با شأن نزول : مانند آیات سوره دهر یا آیه مباهله (آل عمران: 61)  آیه تطهیر (احزاب/33)، درباره همه‌ی اهل بیت
?آیه خاص:
? لیل? المبیت (بقره: 207) درباره امام علی
?سوره کوثر درباره‌ی فاطمه زهرا
?آیه 7 سوره رعد، آیه 55 نور، آیه آخر ملک درباره امام زمان

بدون شأن نزول : مانند: آیه اصطفا (آل‌عمران/23)

 2. حقوق اهل بیت
 حق اطاعت مطلق
 حق ولایت بر انسان‌ها در حاکمیت مطلق دینی، سیاسی و اجتماعی
 مرجعیت دینی
 صلوات بر اهل بیت
 وراثت کتاب
 مودت قلبی و اکرام و پیوند با آنان
 حقوق مالی
 ادای خمس و دیگر واجبات مالی

 

 برخی ویژگی‌های اهل بیت در قرآن
نکته اول: شئون و حقوق خاص
(با دریافت از سخنان امام رضا علیه السلام)
 1. تطهیر ویژه: «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ‏ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا» (احزاب/ 33)
 قال الرضاj: «وَ هَذَا الْفَضْلُ‏ الَّذِی لَا یجحده مُعَانِدٌ لِأَنَّهُ فَضْلٌ بَین»
 2. حقوق مالی: حق ویژه ای که خاص اهل بیت پیامبرd است و برای اهل بیت هیچکدام از انبیاء قرار داده نشده است.
 «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّه‏» اسراء/26
 آیه خمس: «وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى‏»: انفال/41
 آیه فیء: «ما أَفاءَ اللَّهُ عَلى‏ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرى‏ فَلِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى‏»: حشر/7
 قال الرضاعلیه السلام : «فَقَرَنَ سَهْمَ ذِی‏ الْقُرْبَى‏ بِسَهْمِهِ وَ بِسَهْمِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَهَذَا فَضْلٌ أَیْضاً بَیْنَ الْآلِ وَ الْأُمَّةِ لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَعَلَهُمْ فِی حَیِّزٍ وَ جَعَلَ النَّاسَ فِی حَیِّزٍ دُونَ ذَلِکَ وَ رَضِیَ لَهُمْ مَا رَضِیَ لِنَفْسِهِ وَ اصْطَفَاهُمْ فِیهِ فَبَدَأَ بِنَفْسِهِ ثُمَّ ثَنَّى بِرَسُولِهِ ثُمَّ بِذِی الْقُرْبَى فِی کُلِّ مَا کَانَ مِنَ الْفَیْ‏ءِ وَ الْغَنِیمَةِ وَ غَیْرِ ذَلِکَ مِمَّا رَضِیَهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِنَفْسِهِ فَرَضِیَ لَهُم‏»
 3. حق مودت: در قرآن تنها به پیامبر اسلام و اهل بیتD ایشان اختصاص دارد.      پاداش رسالت = مودت اهل بیت
 «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏»: شوری/23.
 منطق سایر انبیاء:
 حضرت نوح j : «یا قَوْمِ لا أَسْئَلُکُمْ‏ عَلَیْهِ مالاً إِنْ أَجرِیَ إِلاَّ عَلَى اللَّه‏»: هود/29
 حضرت هود j : «یا قَوْمِ لا أَسْئَلُکُمْ‏ عَلَیْهِ أَجْراً إِنْ أَجْرِیَ إِلاَّ عَلَى الَّذی فَطَرَنی‏ أَ فَلا تَعْقِلُون‏»: هود/51
 قال الرضا j: «و أَیُ‏ فَضِیلَةٍ وَ أَیُ‏ شَرَفٍ‏ یَتَقَدَّمُ هَذَا»: کدام فضیلت و کدام شرافت از این امر پیشی گرفته است.
 4. حق وراثت کتاب
 وراثت کتاب تنها برای یک گروه در یک آیه بیان شده= عترت  
  «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا»: فاطر/32
 
 وراثت تورات = بنی اسرائیل
 «وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسَى الْهُدى‏ وَ أَوْرَثْنا بَنی‏ إِسْرائیلَ الْکِتاب‏»: غافر/53
 بنی اسرائیل واره کتاب شدند نه فقط برگزدگان، به همین دلیل آنان به وظیفه ی خود عمل نکرده و تورات را تحریف و حقایقی از آن را کتمان کردند و تنها عده ی کمی وراثت را ملتزم شدند.
 5. حق صلوات بر اهل بیت
 قرار گرفتن نام اهل بیت علیهم السلام در کنار نام پیامبر صلی الله علیه و آله
 روایات متواتر با اسناد صحیح در کتابهای معتبر اهل سنت، صحیح بخاری، صحیح مسلم و سنن ترمذی
 شأن نزول: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ‏ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما»: احزاب/56
 برخی صحابه از پیامبرd پرسیدند: ای رسول‌خداd! ما تسلیم بر شما را می دانیم، اما کیف الصلا? علیک؟
 پیامبر پاسخ دادند: «قولوا: اللهم صل علی محمد و علی آل محمد کما صلیت علی ابراهیم انک حمید مجید و بارک علی محمد کما بارکت علی ابراهیم انک حمید مجید». سنن ترمذی، ج2، ص 212.
 نکته: برخی روایات بیان داشته اند:پیامبر امت را از صلوات ابتر و ناقص برحذر داشته اند که در آن «آل محمد» ذکر نشود. (هیتمی، الطواعق المحرق?، ص 234.
 در قرآن برای هیچکدام از انبیا صلوات نیامده و تنها سلام آمده.
 راز صلوات: جایگاه ویژه اهل بیت در حفظ حقایق توحید ابراهیمی    بهمین دلیل نام پیامبرd کنار حضرت ابراهیمj  آمده است.
برخی ویژگی‌های اهل بیت در قرآن
نکته دوم: اهل بیت علیهم السلام با نام‌های گوناگون
 نام‌های گوناگون اهل بیتD در قرآن  هر نام دلالت بر شأنی از شئون اهل بیت
 اهل البیت: احزاب /33
 ذی القربی: انفال/42، حشر/7
 اهل الذکر: نحل/44
 الذین اصطفینا من عبادنا: فاطر/33
 اولی الامر: نساء /59
 آل ابراهیم: ال عمران /32، نساء/59
 صادقین: توبه /119
 من عنده علم الکتاب: رعد/43
 
 نظام مندی و مجموع نگری در نام‌ها: چینش نام‌های اهل بیتD در قرآن به شکل منطقی
 1. آل ابراهیم: سلسله‌ای از دودمان حضرت ابراهیم که از ناحیه‌ی خدا برگزیده شده‌اند: «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمین‏» آل‌عمران/33.      اول: گزینش دو پیامبر (حضرت آدم و نوح) دوم: گزینش دو خاندان (آل ابراهیم و آل عمران)
 2. اهدای کتاب و حکمت در خصوص آل ابراهیم: « فَقَدْ آتَیْنا آلَ‏ إِبْراهیمَ‏ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ آتَیْناهُمْ مُلْکاً عَظیما»: نساء/54
 3. وراثت کتاب به آل ابراهیم (که برگزیده‌اند): «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا»: فاطر/32
 4. قرار دادن قرآن در سینه‌ی آنان با عنوان «اوتوالعلم»: «بَلْ هُوَ آیاتٌ بَیِّناتٌ فی‏ صُدُورِ الَّذینَ‏ أُوتُوا الْعِلْمَ وَ ما یَجْحَدُ بِآیاتِنا إِلاَّ الظَّالِمُونَ»: عنکبوت/49
 5. ودیعه گذاشتن علم کتاب نزد ایشان، همردیف خدا در گواهی رسالت: «وَ یَقُولُ الَّذینَ کَفَرُوا لَسْتَ‏ مُرْسَلاً قُلْ کَفى‏ بِاللَّهِ شَهیداً بَیْنی‏ وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ»: رعد/43
 6. مرجعیت اهل بیت با عنوان  «اهل الذکر» و فراخواندن دیگران از علوم ایشان: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ (43) بِالْبَیِّناتِ وَ الزُّبُر»: نحل / 43 ـ 44
 7. صادقین: تمام وجود ایشان از منش، اندیشه، اعتقاد و رفتار آنان جز صدق نیست. دعوت همگانی از پیروی از ایشان
 «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ‏ الصَّادِقین‏»: توبه/119 (با کسانی باشید که در «منش و باور و ...» راستگویند.
 8. آنان را با اراده ویژه خود تطهیر کرد. احزاب/33
 9. حق ولایت، اطاعت مطلق و حقوق مالی مقرر نمود و آنان را همردیف خود و پیامبرش قرار داد.       
                راه نجات تنها در گرو شناخت و پیروی از آنان است.
  •  نکته: در روایات نیز نامهایی برای اهل بیت آمده: کشتی نوح، ثقل قرآن، ستارگان آسمان و ... ، نشناختن امام = مرگ جاهلی
برخی ویژگی‌های اهل بیت در قرآن
نکته سوم: حقوق اهل بیت علیهم السلام هم ردیف با حق خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله
 حق خداوند متعال = بالاصال? و بالذات
 حقوق پیامبر و اهل بیت = بالتبع و بالعرض
 حق خمس اهل بیت: «وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ‏ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى‏»: انفال/41
 قرار گرفتن سهم پیامبر و ذی القربی(اهل بیت) در کنار سهم خدا   سخن امام رضاj: سهم ذی القربی را با سهم خود و پیامبرش کنار هم قرار داد.
 سهم فیء: «ما أَفاءَ اللَّهُ عَلى‏ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرى‏ فَلِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى‏»: حشر/7
 قال الرضاعلیه السلام : «وَ کَذَلِکَ الْفَیْ‏ءُ مَا رَضِیَهُ‏ لِنَفْسِهِ‏ وَ لِنَبِیِّهِd رَضِیَهُ لِذِی الْقُرْبَى کَمَا جَازَ لَهُمْ فِی الْغَنِیمَةِ فَبَدَأَ بِنَفْسِهِ ثُمَّ بِرَسُولِهِ d ثُمَّ بِهِمْ وَ قَرَنَ سَهْمَهُمْ بِسَهْمِ اللَّهِ وَ سَهْمِ رَسُولِهِ d ‏» تحف العقول، ص 457. عیون اخبار الرضا، ج1، ص 239.
 
 حق اطاعت و ولایت اهل بیت علیهم السلام
 قال الرضا علیه السلام: «وَ کَذَلِکَ فِی الطَّاعَةِ قَالَ عَزَّ وَ جَلَّ- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ‏ فَبَدَأَ بِنَفْسِهِ‏ ثُمَّ بِرَسُولِهِd ثُمَّ بِأَهْلِ بَیْتِهِ وَ کَذَلِکَ آیَةُ الْوَلَایَةِ- إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا فَجَعَلَ وَلَایَتَهُمْ مَعَ طَاعَةِ الرَّسُولِ مَقْرُونَةً بِطَاعَتِهِ کَمَا جَعَلَ سَهْمَهُ مَعَ سَهْمِ الرَّسُولِ مَقْرُوناً بِأَسْهُمِهِمْ فِی الْغَنِیمَةِ وَ الْفَیْ‏ء». تحف العقول، ص 457. عیون اخبار الرضا، ج1، ص 239.
 در ادامه: پرده برداری از عظمت این نعمت: «فَتَبَارَکَ اللَّهُ مَا أَعْظَمَ نِعْمَتَهُ عَلَى أَهْلِ هَذَا الْبَیْت‏»
 ادامه: « فَلَمَّا جَاءَتْ قِصَّةُ الصَّدَقَةِ نَزَّهَ نَفْسَهُ عَزَّ ذِکْرُهُ وَ نَزَّهَ رَسُولَهُd وَ نَزَّهَ أَهْلَ بَیْتِهِ عَنْهَا فَقَالَ‏ إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساکِینِ وَ الْعامِلِینَ عَلَیْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِی الرِّقابِ وَ الْغارِمِینَ‏ وَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِیل فَرِیضَةً مِنَ اللَّهِ‏» فَهَلْ تَجِدُ فِی شَیْ‏ءٍ مِنْ ذَلِکَ أَنَّهُ جَعَلَ لِنَفْسِهِ سَهْماً أَوْ لِرَسُولِهِ d أَوْ لِذِی الْقُرْبَى؟ لِأَنَّهُ لَمَّا نَزَّهَهُمْ عَنِ الصَّدَقَةِ نَزَّهَ نَفْسَهُ وَ نَزَّهَ رَسُولَهُ وَ نَزَّهَ أَهْلَ بَیْتِهِ، لَا بَلْ حَرَّمَ عَلَیْهِمْ لِأَنَّ الصَّدَقَةَ مُحَرَّمَةٌ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ هِیَ أَوْسَاخُ النَّاسِ لَا تَحِلُّ لَهُمْ لِأَنَّهُمْ طُهِّرُوا مِنْ کُلِّ دَنَسٍ وَ وَسَخٍ فَلَمَّا طَهَّرَهُمْ وَ اصْطَفَاهُمْ رَضِیَ لَهُمْ مَا رَضِیَ لِنَفْسِهِ وَ کَرِهَ لَهُمْ مَا کَرِهَ لِنَفْسِه‏‏» 
 


موضوع :