فصل چهارم: بررسی تطبیق تفسیر آیه (تبلیغ) عصمت
یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ (مائده/67)

اختلاف نظر شیعه و سنی در آنچه پیامبر بدان مأمور بود.

شیعه: آیه دلیل بر نصب امامت: ابلاغ رسمی ولایت و رهبری امام علی علیه السلام

 

اکثر اهل سنت: شأن نزول مشخصی برای آن بیان نکرده‌اند.

واژگان:

بلّغ: متعدی (بلغ) = بلاغ، بلوغ، وصول و رسیدن به چیزی

راغب: تفاوت بلوغ با وصول

بلوغ= رسیدن به آخرین نقطه مقصد و انتهای کار – وصول= رسیدن به نقطه پایان کار در آن نهفته نیست.
عصمت: حفظ و بازداشتن

عصمت انبیا: حفظ و نگه داشتن ایشان توسط خداوند است.

طبری ذیل «وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ»: خداوند پیامبرش را از نیرنگ و کشته شدن به دست مردم باز می‌دارد یا آنکه از شرور و زشتی کار مردم جلوگیری می‌کند تا به حضرت آسیب نرساند.

کفر: غطا و پوشاندن

کفر در اصطلاح: 1. کفر اعتقادی: انکار مانند انکار توحید، نبوت و شریعت 2. کفران نعمت: انکار نعمت و عدم شکرگزاری

 

گفتار اول: نقاط مشترک در فریقین
مبانی تفسیر آیه:

1. سوره مائده جزء آخرین سوره‌های نازل شده: آخرین سوره مدنی به اجماع فریقین (سوره 113)، توبه: 114

روایات اهل سنت: در این سوره نسخی صورت نگرفته، بنابراین حلال آن حلال و حرام آن را حرام بدانید.

2. عدم ارتباط آیه تبلیغ با آیات قبل و بعد آن

این آیه با آیات قبل و بعد در مورد یهودیان ارتباطی ندارد.

فقط مقاتل بن سلیمان (م150) آیه را درباره یهودیان می‌داند. «یهودیان، پیامبر خدا را استهزا می‌کردند و حضرت نسبت به آنان ساکت بود، آنگاه خداوند در این آیه ایشان را واداشت تا موضع‌گیری کند ... و تکذیب و استهزای آنان را مانع از تبلیغ احکام و صفاتی نداند که مربوط به یهود است».

 

ظاهر عبارت، استنباط تفسیری مقاتل است، زیرا به روایت پیامبر یا صحابه استناد نشده است، لذا مفسران بدان توجه نکرده‌اند.

 

3. اتفاق اهل بیت و صحابه در تعیین مورد نزول آیه

«بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ» مجمل
روایات اهل بیت: پیامبر مأمور به ابلاغ امامت امام علی علیه السلام
احادیث اهل سنت مورد نزول: پیامبر مأمور به ابلاغ امامت امام علی علیه السلام

 

منسوب به ابن عباس: «بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ» سب معبودهای مشرکان، عیبجویی بر آیین ایشان، جنگیدن با آنان و دعوتشان به اسلام (ضعف سند جدی)

4. تحلیل یکسان از شرط و جزا

برای جلوگیری از لغو در کلام خدا، باید شرط و جزا یکسان باشند.

«إذا لم تبلغ ما انزل إلیک لم تکن قد بلغت رسالته: اگر آنچه را بر تو نازل شده، ابلاغ نکنی و نرسانی، آن را ابلاغ نکرده‌ای و نرساندی».

پاسخ شیعه به این اشکال:

1. به دلیل حکم ولایت امام علی، اگر ابلاغ نمی‌شد، گویی اصل دین ابلاغ نشده بود. ضمیر «رسالته» به «ربک» برمی‌گردد.

2. آنچه از آیات درباره ولایت امام علی بر تو نازل شده (مانند آیهانما ولیکم.. ، اولی الامر، ...) تعلیم ده و به طور رسمی معنای ولایت را تبیین کن تا شکی نماند. اگر به این صورت تبلیغ نکنی، پیام ولایت را نرسانده‌ای. زیرا تنها بیان کافی نیست، بلکه باید آن را اعلام عمومی کرده و تفسیر کنی. ضمیر «رسالته» به «ما: موصوله» باز می‌گردد.

پاسخ اهل سنت:
«بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ» مورد خاصی ندارد.
مراد: اگر پیامبر در تبلیغ برخی از تمام آنچه بر ایشان نازل شده، کوتاهی کنند و آن را نرسانند، همه را نرسانده‌اند، زیرا کتمان برخی احکام (مهم) موجب کتمان کل دین می‌شود. مثل ارکان نماز که اگر یکی از آنهاانجام نگیرد، کل نماز را تباه می‌کند.
روایت منتسب به ابن عباس: «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ... ای پیامبر اگر پنهان کنی آیه (ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ) آنچه از ناحیه پروردگارت بر تو نازل شده، رسالت خود را به انجام نرسانده‌ای».
هشدار به پیامبر: همه‌ی پیام‌های الهی را ابلاغ کند. (تأدیبی برای پیامبر)
پیوند آیه به نظر شیعه: یکی از مصادیق ابلاغ ولایت امام علی علیه السلام
اگر مصداق خاص برای آن در نظر نگیریم: با جایگاه آیه در اواخر بعثت سازگار نیست.
اگر مصداق خاص برای آن در نظر نگیریم: با جایگاه آیه در اواخر بعثت سازگار نیست. زیرا:

1. خدا چند سال پیش از این آیه به پیامبر فرمود: «فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکِینَ *إِنَّا کَفَیْناکَ الْمُسْتَهْزِئِینَ: 95/ حجر» آنچه را که مأموری آشکار ساز و از مشرکان رو مگردان. ما تو را از مسخره کنندگان کفایت می‌کنیم.

2. در سالهای رسالت پیامبر هیچگاه خبری را پنهان نکرد.

داستان زید پسر خوانده‌ی رسول خدا با همسرش زینب «ما کانَ عَلَى النَّبِیِّ مِنْ حَرَجٍ فِیما فَرَضَ اللَّهُ لَهُ سُنَّةَ اللَّهِ فِی الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَ کانَ أَمْرُ اللَّهِ قَدَراً مَقْدُوراً (38) الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفى‏ بِاللَّهِ حَسِیباً: 39/احزاب»

5. دل نگرانی و بیم رسول خدا از تبلیغ پیام آیه

نوع پیام نشان می‌دهد که پیامبر دل نگران بودند. لذا خدا وعده‌ی حفظ داد: «وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ»

شیعه: ابلاغ امامت امام علی امکان داشت با تردید و انکار و تکذیب روبرو شود.

اهل سنت: در پی شأن نزول‌هایی که همراه با دل نگرانی پیامبر باشد.

گفتار دوم: بررسی دیدگاه شیعه: ابلاغ ولایت امام علی علیه السلام
تحلیل درون متنی از آیه:

1. آنچه پیامبر مأمور به ابلاغ آن بود از شئون رسالت ایشان به شمار می‌آمد. زیرا خدا فرمود: «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ...»

2. حکم آنقدر مهم بود که اگر ابلاغ نمی‌شد، گویا اصل دین و مقصود دین بی‌نتیجه مانده است.

3. مأموریت پیامبر برای پیامی بوده که دل‌نگرانی از تبلیغ آن داشته است.

4. مخالفان این پیام، کافر محسوب شده و خدا آنان را هدایت نمی‌کند.

نکات: 1. عدم ارتباط مفاد آیه با اهل کتاب

آیات قبل و بعد درباره‌ی اهل کتاب است و این آیه ارتباطی با اهل کتاب ندارد.

مائده/66: وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَ کَثِیرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما یَعْمَلُونَ.

مائده/68: قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لَسْتُمْ عَلى‏ شَیْ‏ءٍ حَتَّى تُقِیمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ وَ لَیَزِیدَنَّ کَثِیراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ طُغْیاناً وَ کُفْراً فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرِینَ.

علت عدم ارتباط آیه با اهل کتاب: عبارت «وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ»؛ حکم، امر مهمی بوده که بیم خطر برای جان پیامبر یا دین می‌رفته، در حالیکه در آن زمان اهل کتاب در وضعیتی نبودند که دین را به خطر بیاندازند. زیرا:

1. مسأله یهود و نصارا سال ده هجری تمام شده بود. (یا تسلیم شده و جزیه می‌پرداختند یا تبعید شده بودند).

2. نزول سوره مائده اواخر عمر پیامبر بود که مسلمانان در اوج عظمت بودند و اهل کتاب برکنار بودند.

3. در این آیات تکلیف طاقت‌فرسایی برای اهل کتاب نبود که خطری متوجه پیامبر شود، پس سیاق آیات متفاوت است.

2. تهدید از ناحیه کفار و مشرکان

سیاق تهدید می‌رساند که حکم به گونه‌ای است که امکان شورش و انکار اصل دین وجود دارد.
این انتظار از سوی مشرکان و سایر کفار نیست، زیرا قرآن کارشکنی‌های کفار و مشرکین را از اول بعثت نقل کرده.

مثل: «مُعَلَّمٌ‏ مَجْنُون‏» «َ إِنَّما یُعَلِّمُهُ بَشَرٌ» «شاعِرٌ نَتَرَبَّصُ‏ بِهِ‏ رَیْبَ‏ الْمَنُون‏» ... که این بیانات و نقشه‌ها تازگی نداشت.

نقشه قتل پیامبر از سوی مشرکان از اوایل بعثت سابقه داشت، این توطئه‌ها مختص پیامبر نبود.
بنابراین خطر باید مربوط به پس از هجرت و رشد دین در جامعه‌ی اسلامی باشد.

3. تهدید و خطر منافقان

هنوز تعالیم اسلام در افراد تازه مسلمان رسوخ نکرده بود.

احتمال داشت منافقان با انکار حکم تبلیغی پیامبر به تازه مسلمانان القا کنند که پیامبر این حکم را از خود صادر کرده نه اینکه حکم الهی باشد.

سابقه‌ی گروهی از اصحاب به این طرز تفکر دامن می‌زند. مثل ماجرای افک، سد الابواب
توطئه‌های منافقین: 1. مخالفت با نوشتن وصیت 2. عدم همراهی با سپاه اسامه 3. امید به رحلت پیامبر و تکذیب جانشینی از سوی خدا و نشر شایعه‌ی اقدام خود پیامبر در قرار دادن جانشین
کینه‌ی منافقان نسبت به امام علی علیه السلام: خطبه‌ی فدکیه حضرت زهرا علیه‌السلام
نشان دادن دشمنی نسبت به امام علی علیه‌السلام در جنگ تبوک و جانشینی امام علی در مدینه

نتیجه: جا افتادن این شبهه‌ها می‌تواند رسالت پیامبر را ناکام بگذارد. لذا خدا از پیامبر می‌خواهد که امر ولایت را برای مردم تشریح کند. «فامر الله محمد ان یفسر لهم الولایة کما فسر لهم الصلاة و الزکاة و الصوم و الحج»

الحمد لله رب العالمین 

 

 



موضوع :