سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روش بطن گیری از قرآن

آیت الله معرفت چهار مرحله زیر را براى بطن‏گیرى (دلالتهای التزامی غیر بیّن) از قرآن پیشنهاد مى‏کند:
اول: به دست آوردن هدف آیه.
دوم: الغاى خصوصیت از ویژگى‏هاى غیر دخیل در هدف.
سوم: به دست آوردن قاعده‏اى کلى (پیام آیه).
چهارم: تطبیق قاعده بر مصادیق جدید در هر زمان.
«أَرْسِلْهُ مَعَنا غَداً یَرْتَعْ وَ یَلْعَب‏»
1. هدف آیه: نابودی
2. الغای خصوصیت: برادران: دشمن، یوسف: نخبه، روش: بازی، وظیفه: دانا شدن
3. قاعده کلی: دشمن به بهانه های مختلف انسانهای نخبه را از بین می برند.
4. تطبیق قاعده: دشمن به بهانه المپیادها، نخبگان را از بین می برد.
uالبته این قاعده و هدف باید از مدلول معناى التزامى آیه باشد؛ به صورتى که مورد آیه، مصداق آن باشد وگرنه برداشت شخصى و تفسیر به رأى مى‏شود (التفسیر الاثرى الجامع، 1/ 31- 36).

 

3. تفسیر تربیتى، مبحث میان رشته‏اى است، بنابراین باید ضوابط مباحث میان‏رشته‏اى در آن رعایت شود. از جمله این که شخصى اقدام به این کار کند که با حوزه تفسیر و علوم تربیتى آشنایى لازم را داشته باشد (ر. ک. به: منطق تفسیر قرآن (3)، روش تحقیق در تفسیر و علوم قرآن).

4. قواعد تفسیرى لازم در تفسیر عمومى، در این جا هم ضرورى است (ر. ک. به: منطق تفسیر (1))، ولى در این جا از قاعده «بطن‏گیرى» به صورت گسترده استفاده مى‏شود.

5. اسلوب اجرایى تفسیر تربیتى مى‏تواند ترتیبى یا موضوعى باشد. «تفسیر موضوعى تربیتى» براى استنباط کل اهداف، مبانى و نظام تربیتى قرآن و «تفسیر تربیتى ترتیبى» براى به دست آوردن آموزه‏ها و پیام‏هاى آیات قرآن لازم است.(رضایی اصفهانی، تفسیر تربیتی سوره حمد. مقاله چاپ شده در مجله علمی تخصصی، جامع? المصطفی).
قواعد تفسیر
«قواعد تفسیر» به ضوابطی کلى اطلاق مى‏شود که مفسر در تلاش تفسیرى خویش باید آن را رعایت کند و در چارچوب آن به تفسیر بپردازد.
  • نکات:
1. قواعد تفسیرى گاهى با قواعد اصول الفقه و قواعد ادبیات عرب و علم منطق و ... تداخل دارد؛ یعنى برخى قواعد هم قاعده اصولى و هم قاعده تفسیرى به‏شمار مى‏آید.
2. قواعد تفسیرى، قوانینى کلى است که بر مصادیق و جزئیات در آیات قرآن تطبیق مى‏شود و به وسیله آنها تفسیر قرآن شناخته مى‏شود. رابطه آن با تفسیر، رابطه منطق با فکر است که مى‏تواند مانع لغزش فکرى شود.
3. قواعد تفسیرى، مخصوص یک آیه یا سوره خاص نیست؛ وگرنه قاعده کلى به‏شمار نمى‏آید .(رجبى، محمود ‏، روشها و گرایشهاى تفسیرى‏، ص4).
قاعده اول: راه دست‏یابى به قرائت صحیح‏
براى به دست آوردن قرائت پیامبر گرامى اسلام (ص) راه‏هاى گوناگونى وجود دارد:
1ـ سیره عملى مسلمانان‏:
قرآن مورد توجه مسلمانان بوده و اگر اختلافی در آن بود به ما می رسید، پس قرائت فعلی مطابق سیره مسلمانان است.
2ـ  شهرت یک قرائت‏:
شهرت یک قرائت موجب صحت آن است، زیرا امکان ندارد قرائت پیامبر ترک شده و قرائت دیگر مشهور شود.
3ـ نقل متواتر یک قرائت:
تواتر و کثرت یک قرائت به صورت متعدد (نشانگر محال بودن دروغ بودن آن)و نشانگر صحت آن قرائت است.
4ـ شهرت قرائت در صدر اسلام‏‏
وقتی تنها یک قرائت از صدر اسلام دارای شهرت بوده، بیانگر رواج قرائت پیامبرn است و قرائاتی که بعدها شهرت یافته فاقد اعتبار است.
5ـ سازگارى با مسلمات ادبى، نقلى و عقلى‏
uهنگام وجود چند قرائت، موردی پذیرفته می شود که بر اساس فصاحت و بلاغت، با روایات یا قواعد عرب یا عقل  مخالف نباشد. اگر چند قرائت مشهور با این خصوصیات باشد، باید آنها را به صورت احتمالی تفسیر کرد یا قدر مشترک آنها را گرفت.
تواتر قرائت کنونى: ‏روایت حفص از عاصم از امام علیg، قرائت واقعی یافت شده از پیامبرnمی‌باشد، هر چند برخی نقلهای تاریخی بیانگر قرائتهای متعدد با ادعای شهرت شده‌اند.
 قاعده دوم : توجه به مفاهیم کلمات در زمان نزول‏
1. آگاهى از مفاد واژگان قرآن‏
هر کلمه دارای معنای خاصی است که برای تفسیر آیات باید از مفاهیم واژگان به صورت دقیق آگاه شد.
2. به دست آوردن معانى واژه‏ها با توجه به فرهنگ زمان نزول‏
uمعیار مفاهیم واژگان در عصر نزول است، زیرا مفاهیم گاه تغییر یافته ولی قرآن به زبان مردم عصر نزول سخن گفته است.
مثال:«أَ لَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ کِفاتاً «مرسلات/25»»

برخى واژه «کفات» = پرواز کننده   استفاده برای حرکت انتقالى زمین

ولى اگرثابت شود که این معنا جدید است، تفسیر آیه شریفه براساس آن و استفاده حرکت انتقالى زمین از این آیه نادرست است.

 (رجبی، محمود؛ روش تفسیر قرآن، ص 57ـ 75. )

3. اکتفا نکردن به معانى ارتکازى‏
uمعانی واژگان باید از منابع معتبر به دست آید نه از معانی نزدیک به ذهن، زیرا ممکن است این معنا در زمانهای متأخر به وجود آمده باشد یا در آن زمان معانی دیگری نیز برای آن کلمه وجود داشته باشد. مثال: «إِلى‏ رَبِّها ناظِرَةٌ: قیامت، 23»

برخى «ناظره = نگاه با دیده سر»    گفته اند: خدا با چشم ظاهر دیده مى‏شود (معنای ارتکازی)

ولی «ناظره= انتظار کشیدن و در انتظار چیزى بودن»   این آیه در روایات به «در انتظار رحمت یا ثواب خدا بودن» تفسیر شده است. (تفسیر نور الثقلین، ج 5، ص 464؛ شیخ صدوق، حسین، التوحید، ص 262)

4. در نظر گرفتن همه معانى‏
uزبان قرآن مانند دیگر زبان‌ها دارای معانی متعدد اعم از حقیقی و مجازی است، در این موارد برای فهم معنای واژه باید ضمن دانستن تمام معانی کلمه از قرائن کمک گرفت تا معنای مورد نظر به دست آید.

5. فرق نهادن میان معانى حقیقى و مجازى‏

اگر واژه‌ای دارای یک معنای حقیقی باشد  همان معنا مبنای تفسیر

   در صورتی که دارای چند معنا یا  معانی مجازی باشد  دریافت معنای حقیقی طبق روش عقلایی از قرائن

6. حقیقت قرآنى‏

واژه‌ای که در یک معنا به قدری تکرار شود که همگان همان معنا را بفهمند، آن معنا را «حقیقت» می‌نامند. («حقیقت شرعیه یا متشرعه» در علم اصول).
برخی الفاظ به صورت «حقیقت قرآنی» درآمده‌اند که بدون قرینه همان معنا در  ذهن افراد تداعی می‌شده‌ است.
اگر لفظی دارای «حقیقت قرآنی» باشد نمی‌توان آن را بر اساس «حقیقت لغوی» تفسیر نمود. مثل «صراط» یا «قلب» ‌که در معنای طریق غیر حسی بکار رفته است.

7. حمل لفظ بر معانى متعدد

uشمارى از واژگان قرآن کریم داراى معانى متعدد است و دلیلى بر تعیّن یکى از آنها وجود ندارد. جمعى از مفسّران در چنین مواردى یک لفظ را بر همه معانى آن حمل مى‏کنند و همه آنها را مراد خداوند مى‏دانند.


موضوع :


بسم الله الرحمن الرحیم

 

بخش اول: کلیات

مباحثی که در فهم و تفسیر قرآن کمک و از خطای فهم مفسر جلوگیری می کنند، و ضوابط تفسیر معتبر را روشن می سازند. این مباحث چند محور عمده دارد: مبانی تفسیر، قواعد تفسیر، روشهای تفسیر و گرایشهای تفسیری.

این جزوه در سطح مقدمات تفسیر دو واحدی در رشته تعلیم و تربیت تدوین و جمع آوری شده است. برای تکمیل مباحث و اطلاعات بیشتر به اصول التفسیر و قواعده از عبدالرحمن العک، قواعد التفسیر لدی الشیع? و السن? از فاکر میبدی، منطق تفسیر 1 و 2 از دکتر محمد علی رضایی اصفهانی، روشهای تفسیر قرآن از  محمود رجبی، قواعد تفسیر از علی اکبر بابایی، مبانی و روش های تفسیری از عمید زنجانی ... مراجعه شود.

مبادی تفسیر

مبانی تفسیر یعنی مبادی تصوری و تصدیقی تفسیر که آگاهی از آنها و تعریف و انتخاب مبنا در مورد آنها قبل از تفسیر، برای مفسر لازم است که شامل مباحثی همچون مفهوم شناسی تفسیر، تأویل، بطن، منابع، شرایط مفسر، ضوابط تفسیر معتبر و ... می شود.

مفهوم شناسی

تفسیر: واژه تفسیر یک بار در قرآن به کار رفته است أَحْسَنَ تَفْسِیراً؛ (فرقان/ 33) که به معناى لغوى است و اشاره مى‏کند که آیات قرآن در برابر مثال‏هاى مخالفان، مثال‏هاى حق و تفسیرى زیباتر ارائه مى‏کنند. در احادیث نیز واژه «تفسیر» به کار رفته است؛ از جمله پیامبر در حدیثى واژه ظلم در آیه 82 انعام را به شرک «تفسیر» فرمود. راوى مى‏گوید: «فقالوا ایّنا لم یظلم نفسه؟ «ففسره» النبى بالشرک» (صحیح بخارى؛ ابن کثیر، تفسیر قرآن، 4/ 444؛ بصائر الدرجات، 195).

واژه تفسیر در لغت به معناى «بیان»، «توضیح»، «پرده‏بردارى» و «اظهار معناى معقول» به کار رفته است. (ر. ک. به: مقاییس اللغه؛ مصباح المنیر؛ التهذیب؛ صحاح؛ تاج العروس؛ مفردات راغب، ماده «فسر»)

برخى معتقدند واژه «فسر» در اشتقاق کبیر، مقلوب «سفر» است (الاتقان فى علوم القرآن، 2/ 192؛ البرهان فى علوم القرآن، 2/ 284؛ مجمع البحرین، ماده فسر) و مسافرت را از آن جهت سفر مى‏گویند که اخلاق مردم در آن آشکار مى‏شود و مسافر هنگام سفر از صحنه‏هاى جدید پرده‏ برمى‏گیرد و آگاه مى‏شود.

با استفاده از معناى لغوى و تعاریف صاحب‏نظران، مى‏توان تفسیر را این گونه تعریف کرد:

«مقصود از تفسیر، تبیین معناى استعمالى آیات قرآن و آشکار کردن مراد جدى آن، بر اساس قواعد ادبیات عرب و اصول عقلایى محاوره و با یارى از منابع و قراین معتبر است».

معناى لغوى و اصطلاحی تأویل‏

تأویل از «اول» به معناى رجوع گرفته شده[1] و با توجه به ریشه اصلى آن به معناى «ارجاع برگرداندن»[2] است. در کتابهاى لغت براى تأویل معانى فراوانى ذکر شده که مى‏توان آنها را در سه دسته قرار داد و به سه معناى جامع بازگرداند:

یک، معناى حقیقى و منظور واقعى برخى آیات متشابه؛

دو، معنا و معارف باطنى آیات کریمه، اعم از آیات محکم و متشابه؛

سه، مصادیق برخى آیات کریمه که از دید عرف و افراد عادى پنهان است.

قواعد

واژه «قواعد» جمع «قاعده» و به معناى اصل و اساسى است که بر آن تکیه مى‏شود و مسائل دیگر بر آن بنیان گذاشته مى‏شود. «قواعدتفسیر دستور‌العمل‌هایی کلی برای تفسیر قرآن، مبتنی بر مبانی متقن عقلی، نقلی و عقلایی است که با وجود آنها تفسیر ضابطه‌مندمی‌شود و با رعایت آنها خطا در فهم معنا و مراد آیات کاهش می‌یابد».[3]  

پیشینه‏

تفاسیر کهن قرآن کم و بیش به مطالب تربیتى قرآن توجه داشته‏اند، ولى تفاسیر جدید مثل فى ظلال القرآن، نمونه، من هدى القرآن، من وحى القرآن، نور و تفسیر قرآن مهر بیشتر به این مطالب توجه کرده‏اند.

در عصر ما برخى تفاسیر با عنوان «تفسیر تربیتى» منتشر شده است، مثل نخستین تفسیر تربیتى قرآن، حسین میرزا خانى 1369 ش و التفسیر التربوى للقرآن الکریم، انواز البار، 1428 ق.

مورد اول رویکرد تربیتى به معناى خاص ندارد و بیشتر تفسیرى اخلاقى، عرفانى، فقهى، فلسفى و ... است، تفسیر دوم هم که رویکرد تربیتى دارد، نکات تربیتى قرآن را به صورت مختصر مطرح کرده است.

چهارم: تطبیق قاعده بر مصادیق جدید در هر زمان.

البته این قاعده و هدف باید از مدلول معناى التزامى آیه باشد؛ به صورتى که مورد آیه، مصداق آن باشد وگرنه برداشت شخصى و تفسیر به رأى مى‏شود (التفسیر الاثرى الجامع، 1/ 31- 36).

روش‏شناسى‏

تفسیر تربیتى قرآن داراى مبانى، روش‏ها، قواعد، اسلوب و شیوه است.

1. مبانى تفسیر تربیتى قرآن همان مبانى تفسیر عمومى قرآن است، مثل امکان فهم و تفسیر قرآن و جواز آن، تحریف ناپذیرى قرآن و ... (ر. ک. به: منطق تفسیر قرآن (1)، مبانى و قواعد تفسیرى)

2. در تفسیر تربیتى از همه روش‏هاى صحیح تفسیر قرآن، مثل تفسیر قرآن به قرآن، روایى، عقلى، اشارى (باطنى)، علمى و اجتهادى بهره گرفته مى‏شود و باید از تفسیر به رأى پرهیز شود. (ر. ک. به: منطق تفسیر قرآن (2)، روش‏ها و گرایش‏هاى تفسیرى)، البته در این نوع تفسیر، روش‏باطنى (دلالتهای التزامی غیر بیّن[4]) به صورتى که علامه معرفت بیان کرده است، کاربرد بیشترى دارد. ایشان چهار مرحله زیر را براى بطن‏گیرى از قرآن پیشنهاد مى‏کند:

روش بطن گیری از آیات

اول: به دست آوردن هدف آیه.

دوم: الغاى خصوصیت از ویژگى‏هاى غیر دخیل در هدف.

سوم: به دست آوردن قاعده‏اى کلى (پیام آیه).

چهارم: تطبیق قاعده بر مصادیق جدید در هر زمان.

البته این قاعده و هدف باید از مدلول معناى التزامى آیه باشد؛ به صورتى که مورد آیه، مصداق آن باشد وگرنه برداشت شخصى و تفسیر به رأى مى‏شود (التفسیر الاثرى الجامع، 1/48 ـ52).

3. تفسیر تربیتى، مبحث میان رشته‏اى است، بنابراین باید ضوابط مباحث میان‏رشته‏اى در آن رعایت شود. از جمله این که شخصى اقدام به این کار کند که با حوزه تفسیر و علوم تربیتى آشنایى لازم را داشته باشد (ر. ک. به: منطق تفسیر قرآن (3)، روش تحقیق در تفسیر و علوم قرآن).

4. قواعد تفسیرى لازم در تفسیر عمومى، در این جا هم ضرورى است (ر. ک. به: منطق تفسیر (1))، ولى در این جا از قاعده «بطن‏گیرى» به صورت گسترده استفاده مى‏شود.

5. اسلوب اجرایى تفسیر تربیتى مى‏تواند ترتیبى یا موضوعى باشد. «تفسیر موضوعى تربیتى» براى استنباط کل اهداف، مبانى و نظام تربیتى قرآن و «تفسیر تربیتى ترتیبى» براى به دست آوردن آموزه‏ها و پیام‏هاى آیات قرآن لازم است.[5]

تفسیر تربیتى‏

در تفسیر تربیتى قرآن این عناصر مورد عنایت است:

1) توضیح معانى و مقاصد آیات قرآن با عنایت به فرآیند تربیت،

2) استخدام علوم تربیتى براى توضیح آیات قرآن،

3) توجه به بُعد تربیتى قرآن در بیان نکات تفسیرى،

4) تبین آموزه‏ها و پیام‏هاى تربیتى قرآن،

5) بهره‏جویى از آیات قرآن براى جهت‏دهى به مبانى علوم انسانى،

6) نظریه‏پردازى‏هاى تربیتى بر اساس آیات قرآن،

7) استنباط اهداف، مبانى و روش‏ها و در نهایت نظام تربیتى از قرآن،

8) توجه به نکات تربیتى قرآن براى پرورش ابعاد و ساحت‏هاى تربیتى انسان؛ همچون: بعد عقلى، عاطفى، و ...).

تذکر: برخى عناصر بالا در تفسیر ترتیبى تربیتى و برخى در تفسیر موضوعى تربیتى تحقق مى‏یابد. براى مثال استنباط نظام تربیتى قرآنى بدون توجه به همه آیات قرآن و طبقه‏بندى آنها در یک تفسیر موضوعى، در عمل امکان ندارد، اما به هر حال تفسیر ترتیبى تربیتى قرآن بر تفسیر موضوعى تربیتى مقدم است، زیرا تا وقتى نکات تربیتى را از تک تک آیات به دست نیاوریم، نمى‏توانیم آنها را در یک تفسیر موضوعى به صورت نظام‏مند کنار هم قرار دهیم.

 



[1]. ابن اثیر، مبارک، النهایة فى غریب الحدیث و الاثر، ج 1، ص 80 و 81؛ لسان العرب؛ الصحاح؛ مقاییس اللغة؛

[2]. على بن محمد جرجانى در التعریفات (ص 65) تأویل را به معناى ترجیع مى‏داند که با معناى ارجاع یکى است.

[3]. بابایی، قواعد تفسیر قرآن، ص16.

[4]. ر.ک: معرفت، محمد هادی؛ تفسیر الاثر الجامع و رجبی، محمود ؛ روشهای تفسیر.

[5]. رضایی اصفهانی، تفسیر تربیتی سوره حمد. مقاله چاپ شده در مجله علمی تخصصی، جامع? المصطفی. 



موضوع :


عناوین تحقیقات

.1تشیع و ارتباط آن با اهل بیت علیهم السلام
.2توحید : عدل الهی، قضا و قدر ، بداء و تغییر سرنوشت، رؤیت و تنزیه الهی
.3توحید عبادی و پاسخ به شبهات: توسل، زیارت قبور و تبرک به مشاهد مقدس، سجده و استشفاء به تربت امام حسین علیه السلام، شفاعت
.4امامت (به تنصیص نبی): اوصاف امام (علم غیب امام، عصمت امام)، افضلیت امیرالمؤمنین علیه السلام،
.5عدالت صحابه
.6 اسلام ابوطالب
.7غلو و انتساب آن به شیعه
.8عدم مشروعیت دولت ظالم (ولایت فقیه)
.9مصحف امیرالمؤمنین علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها
.10عدم تحریف قرآن
.11سهو النبی
.12متعه

 

عناوین تحقیقات مرتبط با احکام
.1مسح سر و پا
.2جزئیت بسم الله
.3صلا? تراویح
.4جزئیت حی علی خیر العمل
.5تکتف (دست بستن در نماز)
.6تفاوت در اذان (الصلا? خیر من النوم، اشهد ان امیرالمؤمنین علیا ولی الله)
.7عده تکبیرات در نماز میت
.8آمین گفتن در نماز
.9تهمت به شیعه در گفتن «خان الامین» در سلام نماز
.10جمع بین دو نماز
.11حکم قرائت عزائم در نماز
.12سب و لعن در قرآن
فهرست منابع پیشنهادی

1. اضواء علی عقاید الشیعه و تاریخهم: جعفر سبحانی

2. شرح عقائد الامامیه: علامه محمد جمیل حمود

3. نفحات الازهار (خلاص? عبقات الانوار): سید علی حسینی میلانی 

4. آیین وهابیت : جعفر سبحانی 

5. المراجعات: علامه عبد  الحسین شرف الدین ( ترجمه: حق جو و حق شناس). 

6. دور اهل البیت: شهید سید محمد باقر حکیم

7. فی رحاب اهل البیت: علی اسلامی 

8. النص و الاجتهاد: علامه عبد الحسین شرف الدین



موضوع :


<      1   2      
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز