إِذْ قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّی نَذَرْتُ لَکَ ما فِی بَطْنِی مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّی إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ (35) فَلَمَّا وَضَعَتْها قالَتْ رَبِّ إِنِّی وَضَعْتُها أُنْثى وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما وَضَعَتْ وَ لَیْسَ الذَّکَرُ کَالْأُنْثى وَ إِنِّی سَمَّیْتُها مَرْیَمَ وَ إِنِّی أُعِیذُها بِکَ وَ ذُرِّیَّتَها مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ (36)
1. المعتق من الحریة، یقال حررته تحریرا أعتقته أی جعلته حرا: آزاد شده مشتق از حریت. حررته (تحریراً) یعنى او را آزاد کردم.
2. من تحریر الکتاب یقال حررت الکتاب تحریرا أی أخلصته من الفساد و أصلحته: مشتق از تحریر کتابست: یعنى خالص گردانیدن کتاب از فساد و صالح گردانیدن آن.
وضع: در اصل بمعنى حط و پستى.
وضع زن حمل خود را: یعنى زاییدن.
موضع: مکان وضع و مکان نهادن.
ضعة: پستى: چون قدر و مقام صاحب خود را پست میکند.
تفسیر آیات 35 ـ 36 آل عمران در تفسیر مجمع البیان
1. به علت اختلاف بین یهود و نصاری درباره ابراهیم و عیسیC، خدا رفع اختلاف را در پیروی از پیامبر اسلامn میداند.
2. چون مشرکان از امر خدا درباره اطاعت پیامبر n سرباز زدند، خداوند رسالت پیامبر n را مثل انبیاء پیشین دانسته که باید رسالت او را بپذیرند.
مراد از عمران در تفسیر مجمع البیان
1. عمران بن ماثان
2. عمران بن هشم از نسل سلیمان (غیر از عمران پدر موسی) 1800 سال فاصله بین آن دو بوده است.
3. همسر عمران (حنه) = مادر مریم، جده عیسیg ، خواهر اشیاع همسر زکریا بود. (عیسی و یحیی پسر «و نوه» خاله بودند).
مراد از عمران در تفسیر کشاف
1. عمران بن ماثان جد عیسیg که جد مریم بتول بود. (قول صحیح: زیرا زکریا کفالت مریم بتول را به عهده گرفت، زیرا زکریا بن آذن و عمران بن ماثان در یک زمان بودند و زکریا با دختر عمران ایشاع ازدواج نموده بود که خواهر مادر مریمh بود؛ و عیسی و یحیی پسر خاله بودند).
2. عمران بن یصهر پدر موسی و هارونC که مریم خواهر بزرگشان بود.
نتیجه: هر دوتفسیر مراد از عمران را ، عمران بن ماثان پدر بزرگ مریمh دانستهاند، که کشاف در این امر استدلالاتی ارائه کرده است.
شأن نزول در تفسیر مجمع البیان
شأن نزول در تفسیر کشاف
دختر عمران نازا بود و فرزندی به دنیا نیاورد، تا وقتی که پیر شد، در حالیکه زیر سایهی درختی بود، پردندهای را دید که به جوجههایش غذا میدهد، لذا تحریک شد و آرزوی فرزند کرد و گفت: خدایا نذر کردم که اگر به من فرزندی روزی کنی، به شکرانهی آن، او را به بیتالمقدس تصدق کرده و او را خادم آن قرار دهم. او به مریم حامله شد و عمران از دنیا رفت، در حالی که مادر مریم حامله بود.
«مُحَرَّراً»یعنی: خدمت به بیت المقدس که از او کار نکشیده و او را به کاری مشغول نکرده و استخدام نکند. این نوع نذر نزد ایشان مشروع بود. وقتی پسر جوان میشد، بین خدمت و عدم خدمت در بیتالمقدس آزاد بود. محرر فقط برای پسران بود. و دختر عمران بر این فرض که فرزندش پسر است،نذر کرد یا طلب فرزند پسر کرد.
معانی محرر در مجمع البیان و کیفیت محرر کردن
در بنى اسرائیل طفلى را که محرر میشد، در کنیسه منزل میدادند تا در آنجا خدمت کند و امور آن را انجام دهد و معتکف در آن باشد تا زمانى که بالغ گردد و پس از بلوغ مخیر بود که در آنجا به همین سان بماند یا اینکه به هر جا خواهد برود.
معانی محرر در کشاف
مخلصا للعباده: خالص برای عبادت
قرائت و اعراب
وَضَعَتْ: صحیح تر
وَضَعَتُ: خطاب همسر عمران = مادر مریم علیها السلام به خدا
1. کنایه از (ما فى بطنى)
2. کنایه از معلومى است که از کلام فهمیده میشود.
تفسیر آیه 35 آل عمران در تفسیر مجمع البیان
تفسیر آیه 36 آل عمران در تفسیر مجمع البیان
1. در مقام عذرخواهی که نمیتواند به نذر خود عمل کند (چون دختر را در بنى اسرائیل محرر نمیکردند و نمیتوانستند محرر کنند).
2. چون مىخواهد براى مریم دعا کند و او را به خدا بسپارد، (اول زمینه را آماده میکند که خدایا زن مثل مرد نیست، زیرا که عقل او ناقصتر و سعى او کمتر است).
«وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما وَضَعَتْ»: آگاهی به اینکه خدا عالمتر است، زیرا او مریم را آفریده و صورت بخشیده.
1. مادر مریم ترسان بود از آفاتى که ممکن بود مریم را تهدید کند و از اینرو این دعا نمود.
2. استعاذه مادر مریم از شیطانی است که وقت ولادت کودک با اوست و صداى نوزاد از اوست. در نتیجهی این دعا، خدا مریم و عیسى را از شر شیطان حفظ کرد. ابوهریره از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت میکند که: « ما من مولود إلا و الشیطان یمسه حین یولد فیستدل صارخا من مس الشیطان إیاه إلا مریم و ابنها و قیل إنها استعاذت من إغواء الشیطان الرجیم إیاها: هیچ مولودى نیست جز اینکه شیطان هنگام ولادت او را مس مىکند و کودک از آن است که صدا به گریه بلند مینماید مگر مریم و پسرش».
3. برای مریم از شر اغواء شیطان به خدا سپرد.
«وَ إِنِّی أُعِیذُها بِکَ وَ ذُرِّیَّتَها مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ»:
1. مادر مریم ترسان بود از آفاتى که ممکن بود مریم را تهدید کند و از اینرو این دعا نمود.
2. استعاذه مادر مریم از شیطانی است که وقت ولادت کودک با اوست و صداى نوزاد از اوست. در نتیجهی این دعا، خدا مریم و عیسى را از شر شیطان حفظ کرد. ابوهریره از پیغمبر اکرمn روایت میکند که: « ما من مولود إلا و الشیطان یمسه حین یولد فیستدل صارخا من مس الشیطان إیاه إلا مریم و ابنها و قیل إنها استعاذت من إغواء الشیطان الرجیم إیاها: هیچ مولودى نیست جز اینکه شیطان هنگام ولادت او را مس مىکند و کودک از آن است که صدا به گریه بلند مینماید مگر مریم و پسرش».
3. برای مریم از شر اغواء شیطان به خدا سپرد.
تفسیر آیه 36 آل عمران در تفسیر کشاف
1. بنابر علم الهی آنچه در شکم مادر مریم بود، مؤنث بود.
2. به حبل? یا نفس یا نسم? مؤنث میباشد.
اما با تأویل بردن «ها» به «حبل?: بچهِی مؤنث در شکم»، یا «نسم?: نفس یا روح» روشن است. گویا گفته: من به دنیا آوردم فرزند یا نفس دختری را.
معنا: خدا آگاهتر است به چیزی که زن عمران به آن حامله است و امور بزرگی که به آن شیء (بچه: مریم) مربوط است و اینکه آن بچه و فرزندش (مریم و عیسی)، را نشانهای برای جهانیان قرار داده است، در حالی که زن عمران از این مطلب بیخبر بود ، به همین دلیل حسرت میخورد.
اشکال: برای چه «وانی سمیتها مریم» را عطف کرده است؟
جواب: این عطف بر «انی وضعتها انثی» است و بین آنها دو جمله معترضه واقع شده است. مانند: «و انه لقسم لوتعلمون عظیم» که لوتعلمون جمله معترضه است.
جواب: چون مریم در زبان آنها یعنی عابده و منظورش از آن تقرب به سوی خدا بود تا او (مریم) را از گناه حفظ کند و عملش مثل نامش باشد و گمان مادر مریم، درباره او (مریم) تصدیق شود. به همین دلیل مادر مریم برای مریم و پسرش طلب حفظ از شیطان و گمراهی اش را میکند و حدیثی که میگوید: «هیچ مولودی زاده نمیشود مگر اینکه شیطان هنگام ولادت او را لمس میکند و از اینکه شیطان او را لمس کرده فریاد میزند مگر مریم و پسرش».
تصویرسازی از طمع شیطان در اوست گویا که او را لمس کرده و با دستش به او زده و می گوید: «این از کسانی است که گمراهش میکند» و مانند این خیالپردازی سخن ابن رومی است که میگوید:
«به خاطر اینکه دنیا درباره حوادثش خبر میدهد کودک هنگام تولد گریه میکند.»
نظر زمخشری در مورد حقیقت لمس و دست زدن: درست نیست، آن طور که اهل حشو گمان میکنند؛ چون اگر شیطان بر مردم مسلط میشد تا آنها را مورد آسیب قرار دهد تمام دنیا از صدای فریاد به خاطر مبتلا شدن به آزار شیطان پر میشد.
موضوع :