یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثِیراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَیْکُمْ رَقِیباً (1) المیزان
1. اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ
بنابر ظاهر: «عطف ارحام بر الله» صحیح است. (تقوای الهی و تقوای ارحام را پیشه کنید).
2.وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ
عطف ارحام بر «به»: اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِیتَسائَلُونَ الْأَرْحامَ (بترسید از خدایی که همدیگر را به ارحام قسم میدهید).
•اشکالات: 1. صله بدون عائد 2. مخل معنا
3.اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِالْأَرْحامِ
عطف بر ضمیر «هاء» در «به»: (بترسید از خدایی که همدیگر را به ارحام قسم میدهید).
قاعده صحت عطف: باید معطوف بتواند جای معطوف علیه قرار بگیرد. (ممکن است محذوفی «عائد صله» در تقدیر بگیریم «اگر عائد صله مفعول به باشد، جایز الحذف است»).
اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَهُبِالْأَرْحامِ :معنا ضعیف است. بترسید از خدایی که او را بوسیله ی (با قسم به) ارحام از همدیگر درخواست می کنید. (دور از ادب قرآن کریم).
«وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ» مقید (تضییق)
«یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثِیراً وَ نِساءً» اطلاق (توسعه) تقیید بعد از اطلاق (تضییق بعد از توسعه)
معنا: «از خدا بترسید از این جهت که رب شما است و از این جهت که شما را خلق کرده و همه شما (افراد بشر) را از یک سنخ قرار داده، سنخ و مادهاى که در همه افرادتان محفوظ است و همه شما را از مادهاى آفریده که در تمامى افرادتان محفوظ است، و با تکثر شما متکثر مىشود، آن سنخ واحده و آن ماده محفوظه این است که همه شما در مساله نوعیت و جوهره ذات انسانید».
علت تکرار تقوا: توجه به اهمیت ارحام
رحم: عضو درونی زن که جایگاه نطفه و پرورش بچه است.
استعمال در قرابت به دلیل رابطه ظرف و مظروف (رحم: قریب، ارحام: قرابت)
اهمیت قرآن به رحم: اجتماع کوچک. قوم: اجتماع بزرگتر. فرد: حقیقت دارای اثر
توجه به امر مجتمع در آیات:
•وَ هُوَ الَّذِی مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ وَ جَعَلَ بَیْنَهُما بَرْزَخاً وَ حِجْراً مَحْجُوراً وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً وَ کانَ رَبُّکَ قَدِیراً". و او خدایى است که دو دریا را در هم آمیخت که این آب گوارا و شیرین و آن دیگر شور و تلخ بود و بین این دو آب حائل و مانعى قرار داد که پیوسته از هم جدا باشند. فرقان: 54
•وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا". شما را شعبه شعبه و قبیله قبیله کرد تا یکدیگر را بشناسید. حجرات:13
•" وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ فِی کِتابِ اللَّهِ". احزاب:6
•فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ، وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَکُمْ. تا بدین جا ایستادهاید که پشت بدین خدا نموده در زمین فساد کنید و ارحام خود را قطع نمائید. محمد:22
•" وَ لْیَخْشَ الَّذِینَ لَوْ تَرَکُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّیَّةً ضِعافاً خافُوا عَلَیْهِمْ"....و باید از مکافات عمل بترسند کسانى که بعد از خود خردسالانى ضعیف به جا مىگذارند، و مىترسند در حال خردسالى کودکان بمیرند، و امروز سخن به حق بگویند. نساء:9
إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَیْکُمْ رَقِیباً
•رقیب: حفیظ
•مراقبت: محافظت
•رقبه: از (برده- گردن) گرفته شده، زیرا مردم هر یک حافظ رقاب بردگان خود بودند، یا رقیب در محافظت آنچه که مراقبش مىکند همواره رقبه (گردن) خود را مىکشد، تا وضع آن را زیر نظر داشته باشد
•رقوب: محافظت از حرکات شخص محفوظ که به منظور اصلاح موارد خلل و فساد آن باشد، و یا به این منظور باشد که حرکات و سکنات آن را ضبط کنند.
•مراقبت: حفظ کردن چیزى با عنایت علمى و شهودى بر آن، (مراقبت: حراست، انتظار، بر حذر بودن،در کمین نشستن)
üخدا رقیب خوانده شده چون اعمال بندگان را حفظ مىکند تا پاداش دهد.
üهمچنین حفیظ و در کمین و وکیلگفته شده است:«وَ رَبُّکَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ حَفِیظٌ: سبأ: 21»،«اللَّهُ حَفِیظٌ عَلَیْهِمْ وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکِیلٍ: شورا: 6»،«فَصَبَّ عَلَیْهِمْ رَبُّکَ سَوْطَ عَذابٍ إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ: فجر:14».
دعوت انسان به تقوا: با توجه به نوع انسانی و حفظ وحدت انسانی +تعلیل به رقیب بودن خداوند متعال = بزرگترین تهدید در مخالفت دستورهای پروردگار است.
دقت در تعلیل:
آیات بیانگر ظلم، فساد در زمین، طغیانگری و ... +آیات تهدید و انذار =حفظ وحدت انسانی از فساد و سقوط
موضوع :