بسم الله الرحمن الرحیم

جایگاه درس دینی

1.      دین همه‌ی هویت دانش آموز است.

2.      درس دینی می‌تواند ساختار تربیتی و هویتی دانش آموزان را تغییر دهد.

3.      درس تعلیمات دینی ، درس زندگی است.

4.      بنیان شخصیتی را باید تقویت کرد. (لباس التقوی ذلک خیر: اعراف: 26)

5.   به نقل از آیت الله جوادی آملی: «اگر خواهان تحول در هویت علمی و دینی هستیم. دو کار باید صورت پذیرد: 1. علم و ماهیت علم اسلامی شود. 2. معلم باید متناسب با آن علم هویتش تعریف شده باشد تا اثر بخشی لازم را داشته باشد.»

6.      معلم دینی باید همراه دانش آموزش به بهشت برود نه این‌که خود جا بماند و پُل او شود.

ذات نایافته از هستی بخش                 کی تواند که شود هستی بخش

7.   در دروس دیگر اگر معلم فن یاددهی و یادگیری داشته باشد انتقال صورت می‌گیرد، اما در درس دینی نیاز به یک رابطه‌ی ویژه دارد و آن عبارت است از: «انس و محبت» ، لذا تمامی توجه دانش آموز به معلمی خواهد بود که او را دوست داشته باشد، ‌به او تکیه می‌کند و مسائل دیگر را با تکیه بر او تحلیل می‌کند.

8.   تنها یک نفر نقش محوری برای ساختن دانش آموز دارد و آن معلم است. جایگاه معلم دینی بسیار والا و بالاست.

9.   معلم دینی باید اهل مطالعه باشد، شاگردانش را دوست داشته باشد به تفاوت‌های فردی توجه داشته باشد،‌ با آنها ارتباط نزدیک و صمیمانه داشت باشد.

10.بیان هدف و فایده‌ی درس برای فراگیران انگیزش تولید و انگیزش گیرندگی قوی به وجود می‌آورد.

11.درس دینی به صورت سخنرانی نباشد بلکه به صورت گروهی مباحثه و گفتگو شود.

12.در پرسش گروهی می توان یک نفر را به حکم قرعه انتخاب و نمره‌ی او برای همه‌ای اعضاء گروه منظور نمود. این کار باعث ایجاد انگیزه در همه‌ی اعضاء گروه و تقویت افراد ضعیف می‌شود.

 

«مربع شخصیت متعالی دانش آموز»

 

 

 

ضلع اول: ارتقاء استقلال و شخصیت دانش آموز

 (هویت)

 

 

 

ضلع دوم: ارتقاء حریت و آزاداندیشی

یعنی از غیر خدا آزاد شدن

(عبودیت)

 

 

                     ولایت اهل بیت:

 
 
 
 

 

 

ضلع سوم:‌ارتقاء سطح تفکر و تعقل و تحلیل مسائل زندگی

(عقلانیت)

 

ضلع چهارم: ارتقاء سطح تعاملات عاطفی با خانواده

(مقبولیت و محبوبیت والدین)

 

 

 

 

 

با توجه به (مربع شخصیت) می‌توان گفت: تمامی اهداف زیر چتر ولایت معصومین: تحقق عینی و دینی پیدا می‌کنند.

مبانی تربیت همان مبانی امامت است،‌ ما کمک مربی هستیم، نه مربی، ما از خودمان چیزی نداریم و آن مربی اصلی (ولیّ خدا) چون همه‌ی روابط و نیازها را می‌داند نسخه را می دهد و ما عمل و اجرا می کنیم.

متربی ما حیوان و ماشین نیست بلکه انسان با ویژگی‌های خاص خود است، ‌کلیّت واحدی مرکب از جسم و روح با  استعدادی بی‌نهایت ، لذا مقصد ما بی‌نهایت است و تربیت هیچ وقت تمام نمی‌شود.

ما با متربی روبرو هستیم که مختار و آزاد وبا حق انتخاب است، او با انتخابش به بهشت یا جهنم می‌رود، لذا ما فرایندی را بیان می کنیم که ولیّ خدا تعیین کرده تا حجت تمام شده باشد. ما وظیفه داریم که همه‌ی انسان‌ها را به حد انتظارفرج برسانیم.

 انسان منتظر شخصیت ویژه‌ای است که بتواند در هر موقعیت به صورت مستمر در راستای ظهور و حاکمیت امام معصوم7 با توجه به مبانی اسلام ناب محمدی«فرهنگ امامت و مهدویت» به خود سازی و دیگر سازی مستمر مشغول باشد.

 

 

1.      « إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدی لِلَّتی‏ هِیَ أَقْوَم...‏»: این قرآن، به راهى که استوارترین راه‏هاست، هدایت مى‏کند.اسراء، 9.

2.   «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِن...‏»: هر کس- از مرد یا زن- کار شایسته کند و مؤمن باشد، قطعاً او را با زندگى پاکیزه‏اى، حیاتِ [حقیقى‏] بخشیم‏. نحل، 97.

سند تحول،‌فصل سوم، ص 11، چشم انداز: مدرسه در چشم انداز 1404 جلوه‌ای از تحقق مراتب حیات طیبه است.

فصل دوم، ص 10 بیانیه‌ی مأموریت: دستیابی به حیات طیبه ، که هدف غایی و نهایی زندگی است، همان قرب الی الله است که وجه تمایز نظام سکولار و زندگی غیر دینی می‌باشد.

مقام معظم رهبری: ما در آموزش و پرورش احتیاج به تحول داریم، آموزش و پرورش باید از روز مرگی بیرون بیاید. این اساس حرف است.

امام خمینی1: من به همه‌ی  مسئولین و دست اندر کاران سفارش می‌کنم که به هر شکل ممکن و سایل ارتقای اخلاقی و اعتقادی و علمی و هنری جوانان را فراهم سازید و‌آنان را تا مرز رسیدن به بهترین ارزش‌‌ها و نوآوری‌ها همراهی کنید و روح استقلال و خود کفایی را در آنان زنده نگه دارید.

 

1.      دل معلم از دریا آمده است، دریا بی ‌ریاست.

2. دریا سیرابمان می‌کند، دریایی‌مان می کند، خدایی‌مان می‌کند، مثل یک دوست،‌مثل یک معلم، معلم غواص دل‌های شاگردان خویش است.

3.    حاصل تجربه‌های یک معلم کار کشته:

1.      تمرین صبوری و شکیبایی در گوش دادن

2.      تمرین انتخاب لحظه‌های مناسب برای بیان احساس خود

3.      تمرین بکارگیری کلمه‌ها و جمله‌های یاورانه (ضد داورانه)

4.      تمرین پرهیز از قضاوت و تصمیم گیری شتاب‌آلود.

5.      تمرین فرود آمدن از مسند و مقام برتر.

4.    باید با «باز‌آموزی و «کار‌آموزی» در «زمان» و با «زمان» پیش برویم تا از قافله عقب نمانیم. 

 


کلمات کلیدی :انسان منتظر
حاصل تجربه‌های یک معلم

موضوع :
کلمات کلیدی :انسان منتظر
حاصل تجربه‌های یک معلم