الف) منابع روایی: کتابهایی که به جمع آوری روایات دربارهی آیات ناظر به اهل بیت پرداختهاند.
شامل: معرفی فضائل و مناقب اهل بیت، حقوق و موقعیت آنان
1. کتابهایی که شامل شأن نزولها یا تبیینهایی نبی اکرم و خود اهل بیت درباره آیات وحی پرداخته است.
• کتاب های مناقب
شواهد التنزیل: حاکم عبید الله حسکانی حنفی ( حدود 470ق)
تأویل الآیات الظاهر?: سید شرف الدین آسترآبادی (د. قرن دهم)
مرآ? الانوار: فنونی عاملی (د. قرن دوازهم)
اللوامع النورانی? فی اسماء علی و اهل بیته القرآنی?:
موسوع? الامام? فی مصادر اهل السن?: در فصل 2، از جلد2، تحت عنوان ( اهل البیت فی القرآن): بیان 1754 روایت
اهل البیت فی القرآن الکریم: علیل جلانیان
اهل البیت فی الکتاب و السن?: محمدی ری شهری، با ترجمه: اهل بیت در قرآن و حدیث: حمید رضا شیخی
تفسیر الحبری: ابو عبدالله الکوفی احسین بن الحکم (د286ق) : شامل نام 65 کتاب در مقدمه خود
تبویب الذریع?: دیباجی: بیان برخی منابع از قبیل؛ آیات الائم?:لاریجانی،الآیات النازل? فی فضائل العتر?الطاهر?: شیخ تقی الدین عبد الله الحلبی و ...
•تفاسیر روایی:
1. الدر المنثور: جلال الدین سیوطی (910ق)
2. البرهان فی تفسیر القرآن: سید هاشم بحرانی (1109ق)
•کتاب های اسباب النزول:
1. اسباب النزول: واحدی نییشابوری
2. لباب النقول: جلال الدین سیوطی
3. رجال انزل فیهم قرآناً: عبد الرحمن عمیره (همراه با ارزش گذاری روایات).
•آیات مربوط به امام زمان
المحج? فیما نزل فی القائم الحج?: سید هاشم بحران (د1109ق)
معجم احادیث الامام المهدی (شامل 260 آیه در مورد امام مهدی)
المهدی فی القرآن: سعید ابومعاش
•
•ب) کتاب های جامع
1. مناقب آل ابی طالب: محمد بن علی بن شهر آشوب (د588ق)
2. کشف الغم? فی معرف? الائم?: علی بن عیسی اربلی (د 692ق)
3. احقاق الحق وإزهاق الباطل: قاضی سید نور الله شوشتری (د 1019ق)
4. اثبات الهدا? بالنصوص و المعجزات: شیخ محمد حسن حر عاملی (د1104ق)
5. مدین? معاجز الائم?: سید هاشم بحرانی (د 1107ق)
6. عبقات الانوار فی امام? الائم? الاطهار: سید حامد حسین الکهنوی ( 1306ق)
7. الغدیر فی الکتاب و السن? و الادب: شیخ عبدالحسین احمد امینی (د1390ق)
8. ادب فنای مقربان: آی? الله جوادی آملی
کتاب های انتقادی
کتاب های انتقادی: نگاشته هایی که در این زمینه انتقادی هستند، از این نظر که ناظر به دیدگاه های مخالف نیز هست.
1. کتاب های علامه حلی (د728ق)
•الالفین و نهج الحق (استناد به امر ولایت به 84 آیه قرآن)
•منهاج الکرام? فی الامام? : و نقد آن از سوی ابن تیمینه حرانی (د 728ق( به نام «منهاج السن? النبوی? فی الرد علی الشیع? القدری?»
2. النقض: نصیر الدین عبد الجلیل قزوینی (6ق)
•کتاب های معاصر
1. الغدیر: علامه امینی
2. دلائل الصدق: محمد حسین مظفر
3. المراجعات: سید شرف الدین عاملی (د 1377ق){استناد به 54 آیه}
4. الامام? و اهل البیت: سید محمد باقر حکیم
5. معرف? اهل البیت فی ضوء الکتاب و السن?: سید راضی حسینی
6. شخصیت شناسی اهل بیت در قرآن: ولی الله نقی پور
منابع فهرست شناسی و لوح فشرده
1. معجم ما کتب عن الرسول و اهل البیت (ج9 و 10): عبد الجبار رافعی
2. کتاب شناخت اهل البیت: مجمع جهانی اهل بیت
3. کتابنامه حضرت مهدی : علی اکبر مهدی پور
•لوح فشرده:
1. نور الولای?: شامل منت مامل 126 جلد از منابع مهم در زمینه امام و ولایت
2. امام مهدی در آینه قلم: تولید پایگاه اطلاع رسانی پارسا
•فصل اول
تحلیل معنایی تفسیر و تفسیر موضوعی
اهمیت و ضرورت شناخت قرآن
در کلام امیر المؤمنین
«... فانه (القرآن) امام مشفق و هاد مرشد و واعظ ناصح و دلیل الی الجن? الله عزوجل». طوسی ، الامالی، ج1، ص 240.
در کلام امام خمینی:
«هان ای حوزههای علمیه و دانشگاههای اهل تحقیق! بپا خیزید و قرآن کریم را از شر جاهلان متنسک و عالمان متهتک که از روی علم و عمد به قرآن و اسلام تاخته و میتازند، نجات دهید و این جانب از روی جد و نه تعارف معمولی میگویم از عمر بر باد رفته خود در راه اشتباه و جهالت تأسف دارم و شما ای فرزندان برومند اسلام! حوزهها و دانشگاهها را از توجه به شئونات قرآن و ابعاد بسیار مختلف ان بیدار کنید. تدریس قرآن در هر رشتهای از آن را محطّ نظر و مقصد اعلای خود قرار دهید. مبادا خدای ناخواسته در آخر عمر که ضعف و پیری بر شما هجوم کرد از کردهها پشیمان و تأسف بر ایام جوانی بخورید. همچون نویسنده»
اهمیت و ضرورت شناخت قرآن
کلام شهید مطهری:
( شناخت قرآن برای هر فرد عالم به عنوان یک عالم، و برای هر فرد مؤمن، به عنوان یک مؤمن، ضروری است. برای یک عالم انسانشناس و جامعه شناس، از آن جهت ضروری است که این کتاب در تکوین سرنوشت جوامع اسلامی و بلکه در تکوین سرنوشت بشریت مؤثر بوده است و از آنجا که با توجه به تاریخ، هیچ کتابی به اندازه قرآن در جوامع بشری و بر زندگی انسانها تأثیر نگذاشته است، قرآن خود به خود وارد حوزه بحث جامعه شناسی میشود. معنای این سخن این است که تحقیق درباره جهان و به خصوص شناخت جوامع اسلامی در این چهارده قرن، بدون شناخت قرآن میسر نیست.
ضرورت شناخت قرآن برای یک مؤمن مسلمان از آن جهت است که منبع اصلی دین و ایمان و اندیشه یک مسلمان و آنچه که به زندگی او حرارت و معنی میدهد، قرآن است.
قرآن مثل بعضی کتابهای مذهبی نیست که یک سلسله مسائل رمزی در مورد خدا و خلقت مطرح نموده و حداکثر یک سلسله اندرزهای ساده اخلاقی هم ضمیمه کرده باشد و بس. به طوری که مؤمنین ناچار باشند دستورها و اندیشهها را از منابع دیگر اخذ کنند. قرآن اصول اندیشههایی را که برای یک انسان با ایمان و صاحب عقیده لازم است و نیز اصول تربیت و اخلاق و نظامات اجتماعی و خانوادگی را بیان کرده و تنها تفسیر و توضیح و احیانا اجتهاد و تطبیق اصول بر فروع را بر عهده سنت و یا اجتهاد، گذاشته است. استفاده از هر منبع دیگر، موقوف به شناخت قبلی قرآن است. قرآن معیار و مقیاس سنجش همه منابع دیگر، ازجمله حدیث و سنت است. رسول اکرمd و ائمه اطهارD فرمودهاند: احادیث ما را قرآن عرضه بدارید، اکر بر قرآن منطبق نبود، ساختگی و جعلی است.
شیوهی شناخت قرآن
بهترین راه شناخت: درنگ در نامها، اوصاف و ویژگیهای قرآن در قرآن و احادیث
تعداد نامها و اوصاف قرآن:
1. برخی : نود نام و وصف
2. اوصاف و نامهای محدود
استخراج عناوین قرآن در آیات و روایات:
• توحید راستین، وعده راست، جاودانه، همه انسانها، هدایت و نور، خردورزیی و اندیشیدن، حکمت و دانش، عمل، بیان و تفصیل، بدون شبهه و اختلاف، مژده و بیم، دعوت و رهایی، پایداریو تعهد شناسی، دادگری و نیکو کاری، نیکی و پرهیزکاری، خصلتهای انسان، شفا و صیقل بخش جان، خشنودی و آرامش خاطر، تأمل و خود یادآوری، عبرت و دریافت، سیاست و حاکمیت، عزت و اعتلا، نهضت و پیروزی، صلح و سازش، اخبار گذشتگان و آیندگان، نقادی و تصحیح اندیشهها، احکام و قوانین فراگیر، امر به معروف و نهی از منکر، اقتصاد و رشد مالی، کوشش و هدف بخش، طبیعت و نمودهای زندگی، باطن و ملکوت ، هنر و نوآوری، اعجاز و هماورد طلبی، حب و دوست داشتن.
معنا شناسی تفسیر
تفسیر در لغت:
ریشه: فسر ـ باب تفعیل
معنا: بیان، ابانه، جدا کردن، پیدا و آشکار ساختن امر پوشیده، اظهار معنای معقول.
تفسیر: برخی آنرا به معنای «فسر» و برخی مبالغه «فسر» دانستهاند.
وجه اشتراک: آشکار کردن و ابراز نمودن. (جدا کردن و مانند آن: به آشکار کردن بر میگردد، زیرا در جدا کردن نوعی ابراز و کشف نهفته است).
کاربرد واژه تفسیر: اختصاص به قرآن ندارد. به کلام و مفاهیم الفاظ نیز اختصاص ندارد. (معمولا بدون قرینه، به دلیل کثرت استعمال، تفسیر قرآن به ذهن تبادر مییابد).
واژه تفسیر در قرآن: یکبار در «وَ لا یَأْتُونَکَ بِمَثَلٍ إِلاَّ جِئْناکَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسیراً» (فرقان، 33)
نظرات در مورد معنای تفسیر در این آیه:
1. بیان و آشکار کردن (مثل معنای لغوی)
2. خداوند در برابر مَثَل آنان، جوابی میآورد که هم حق و هم بیانگری و کشف کردنش برای حقانیت پیامبر اکرمp بهتر و نیکوتر است.
معنای تفسیر در اصطلاح فریقین
1. معنا نشدن: به دلیل روشن دانستن معنای آن و عدم ارائهی معنا
2. سخن گفتن از اسباب نزول و شأن نزول و داستانهای مربوط به آنها
3. بحث از مدلول کلام و وضع معنای آن
4. علمی که از حالات الفاظ و کلام از حیث دلالت بر مراد خداوند متعال بحث میکند.
5. کشف مراد از لفظ قرآن
6. کشف معانی قرآن و بیان مراد خدا، اعم از مشکل بودن لفظ و غیر آن، یا به حسب معنای ظاهر و غیر آن باشد.
7. بیان ظواهر آیات قرآن بر اساس قواعد و لغت عرب
8. بیان معانی آیات قرآنی و کشف مقاصد و مدالیل آنها
تفسیر در اصطلاح فریقین
وجوه مشترک
1. تفسیر در حیطه الفاظ و ظواهر قرآن برای درک مراد خداست.
2. تفسیر جایی است که نوعی ابهام و خفا در کلام بوده و مفسر در صدد پرده برداری می باشد.
نکته: جایی که معانی روشن و آشکار است، تفسیر اصطلاحی نامیده نمی شود.
تفسیر= استنباط و کشف معنای پوشیده
فهم کلام خدا ویژهی افراد خاصی است، زیرا امکان لغزش در هر سه مرحله است. به دلیل محرومیت مفسر از درک مراد واقعی خدا
دو روش کلی تفسیر:
1. تفسیر ترتیبی: مفسر قرآن را در چارچوب ترتیب قرآن تفسیر مینماید.
2. تفسیر موضوعی: دستیابی به معانی و حقیقت قرآن بر اساس موضوعات مختلف در قرآن.
کیفیت این تفسیر: کنار هم قرار دادن آیات مختلف سراسر قرآن درباره یک موضوع و تفسیر و جمع بندی مجموع آیات قرآن.
پیشینه تفسیر موضوعی
1. در خود قرآن:
چون قرآن دارای محکم و متشابه است، باید آیات متشابه را به آیات محکم در همان موضوع ارجاع داد.
رفع اختلاف ابتدایی میان برخی مضمونهای آیات با آیات دیگر، باید آنها را در کنار یکدیگر قرارد داد تا معنای واقعی آن به دست آید. نمونه: آیات شفاعت
الف) آیات نافی شفاعت: 48 و 123 بقره: وَ اتَّقُوا یَوْماً لا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئاً وَ لا یُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ وَ لا یُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ (48)
ب) پذیرش شفاعت مشروط به شرایط (86 زخرف، 87 مریم، 109 طه: «وَ لا یَمْلِکُ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفاعَةَ إِلاَّ مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ (86)زخرف»
کنار هم قرار دادن این ایات و به دست آوردن نظر قرآن: «شفاعت پذیریفته نمی شود، مگر به اذن الهی و برای کسانی که شایستگی شفاعت داشته باشند».
2. در آثار معصومین:
در مواردی از موعظه یا وصیت به چند آیه در یک موضوع استناد میکردند.
نمونه: کلام پیامبر به ابن مسعود درباره دنیا: ـ 20حدید، 33 ـ34 زخرف. «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَ تَکاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ ... (20)»
قول غیر علم: 36 اسراء، 19 زخرف، 18 ـ 19 ق : «وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً (36)»
3. در بین علمای شیعی: علامه مجلسی
در جلد 67 بحار الانوار درباره قلب، سمع و بصر
در جلد 58 درباره خواب (ص 151 ـ 158)
در جلد 22 درباره ماجرای یهود و نصارا و مشرکان پس از هجرت
* مراحل پیشرفت تفسیر موضوعی
.1ابتدا با شرحی کوتاه در موضوعات و انطباق یک موضوع از آیات دیگر
.2جمع آوری عناوین بزرگتر، مانند: آیات الاحکام، مجازات القرآن، ناسخ و منسوخ و القرآن (سوگندهای قرآن)
.3موضوعات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سده اخیر
کتابهایی در موضوعات مختلف قرآنی
*فقه القرآن
1. کتاب محمد بن صائب کلینی (م146ق )
همهی تفاسیر در زمینه فقه القرآن مانند:
2. فقه القرآن: قطب الدین راوندی (م573ق)
3. کنز العرفان فی فقه القرآن: سَیوری (م 826ق)
* مجاز:
کتاب تلخیص البیان فی مجازات القرآن: شریف رضی
*ناسخ و منسوخ :
1. الناسخ و المنسوخ: ابن عتائقی
2. اللوامع النورانی? فی اسماء علی و اهل لیته القرآنی? : سید هاشم بحرانی
تفاسیر موضوعی جدید
1. تفسیر موضوعی آیت الله جوادی آملی: در 10 جلد
2. منشور جاوید: آیت الله سبحانی: در 14 جلد
3. پیام قرآن: آیت الله مکارم شیرازی: در 10 جلد
*تفسیر موضوعی در کتابهای تفسیر ترتیبی
1. تفسیر المیزان: علامه طباطبایی
2. المنار: رشید رضا
فایده تفسیر موضوعی
تفسیر موضوعی نشأت گرفته از نیازهای زندگی است دریافت پاسخ از قرآن = گفتگو با قرآن
شهید صدر: مفسری که روش موضوعی را دنبال میکند، هدفش این است که دیدگاه قرآن و از رهگذر مقایسه آن با اندیشههایی که مورد مطالعه قرار داده، نظریه و رهنمون قرآن را به دست آورد. بنابر این میتوان گفت: نتایج تفسیر موضوعی، همواره با تجربه انسانی رابطه تنگاتنگ دارند، زیرا نتایج این نوع تفسیر، نشانگر خطوط برجسته و جهتگیریهای قرآن و نهایتا طرز تفکر و نظریه اسلام درباره یکی از موضوعات مورد نیاز هستند.
پاسخ خواهی از قرآن
امیرالمؤمنین علی علیه السلام: « ذَلِکَ الْقُرْآنُ فَاسْتَنْطِقُوهُ وَ لَنْ یَنْطِقَ وَ لَکِنْ أُخْبِرُکُمْ عَنْهُ أَلَا إِنَّ فِیهِ عِلْمَ مَا یَأْتِی وَ الْحَدِیثَ عَنِ الْمَاضِی وَ دَوَاءَ دَائِکُمْ وَ نَظْمَ مَا بَیْنَکُم»
استنطاق: طرح مشکلات با قرآن و دریافت پاسخ از آن
نتیجه: برتری تفسیر موضوعی از ترتیبی
آسیب شناسی تفسیر موضوعی
1. انقطاع کلام از سیاق قبل و بعد خود
2. انفصال و پارگی در شبکه معنایی آیات
3. انفصال از جوهره تعالیم وحی که عبارت از معرفت، باور و تقرب به توحید است.
4. عدم جمع آوری همه آیات در یک موضوع
5. عدم دقت در جمع بندی آیات.
قابلیت جبران آسیب ها:
1. برای جبران انقطاع از سیاق: هر آیه را در همان سوره و سیاق آن مورد بررسی قرار دهیم.
2. جبران انفصال از جوهره تعالیم وحی، پس از جمع بندی نهایی ارتباط آن را با اصل توحید نمایان سازیم.