شرح حال مفسر
- میرزا محمد بن محمد رضا بن إسماعیل بن جمال الدین القمی المشهدی
- معاصر بزرگانى از علماء، چون: علامه مجلسی، محقق سبزوارى (صاحب الکفایة فی الفقه) محقق خوانسارى (آقا جمال الدین)، شیخ حر عاملى و ملا خلیل قزوینى (صاحب شرح عدة الأصول و کافى
- تاریخ تولد و وفات و اساتید و شاگردان و محل دفن او: نامعلوم
بعضى از اقوال مترجمین در مورد قمی مشهدی
قُمْ فَأَنْذِرْ (2)
.1مجاز از علامه مجلسی
.2شاگرد علامه مجلسی
.3او همان محمد بن رضاى قمى است.
.4بعد از فتنه افغان، در اصفهان در سال 1135 ه، اطلاعى از او یافته نمىشود. شاید که در آن واقعه، به شهادت رسیده باشد.
محتویات تفسیر کنز الدقائق
1- قرائت.
2- وجوه اعراب ألفاظ و جملات.
3- برخی بحثهاى صرفى و نحوى و معانی و بیانى
4- ربط ألفاظ و آیات بیکدیگر.
5- نقل و نقد اقوال دیگران، در زمینه مباحث خود مفسر.
6- نشان دادن صحت بعضى از آن اقوال، در موافقت آن قول، با روایات
7- شناخت لغات و ألفاظ و مفردات.
8- نقل روایات وارده در ذیل آیات.
کیفیت عملکرد مفسر
- استفاده از بحثهاى ادبى از أنوار التنزیل بیضاوى و تفاسیر دیگرى مانند کشاف و مجمع البیان
- بیان برخی اقوال صوفیه همراه با بیاناتی که بیانگر اعتقاد او به بطلان آنهاست.
- استفاده از تفسیر نور الثقلین با اضافه کردن اسانید آن روایاتو تفسیر «الآیات الباهرة» که در نور الثقلین از آن استفاده نشده است.
محل نزول و تعداد آیات
- محل نزول: مکه
- تعداد آیات :55 یا 56 آیه
فضیلت سوره مدثر
قال الباقر- علیه السّلام- قال: من قرأ فی الفریضة سورة المدّثر، کان حقّا على اللّه أن یجعله مع محمّد- صلّى اللّه علیه و آله- فی درجته، و لا یدرکه فی الحیاة الدّنیا شقاء أبدا.
عن النّبیّ- صلّى اللّه علیه و آله- قال: و من قرأ سورة المدّثّر، اعطی من الأجر عشر حسنات، بعدد من صدّق بمحمّد- صلّى اللّه علیه و آله- و کذّب به.
یا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ (1)
- مراد از مدثر
اصل مدثر: متدثر بوده ادغام(مت+دثر) = (مد+د+ثر) مدّثر
1. پیامبر صلی الله علیه و آله بعد از آمدن از غار حراء به خدیجه فرمود: «دثّرونی» یعنی مرا بپوشان.
2. الف) پیامبر صلی الله علیه و آله از اذیت قریش خود را با لباسش پوشانده بود، در حالی که در فکر بود.
ب) پیامبر صلی الله علیه و آله خوابیده بود در حالی که خود را پوشانده بود.
3. پیامبر صلی الله علیه و آله در لباس نبوت و کمالات نفسانی پوشیده شده بود.
4. مدثر = کسیکه این امر را تحت پوشش قرار داده و بدان تعصب نشان می دهد.
س:اولین سوره نازل شده: مدثر یا علق؟
مجمع البیان: یحیی بن کثیر از ابو سلمه از اولین قرآنی که نازل شده سؤال کرد، او گفت مدثر. یحیی گفت: علق؟ جابر گفت: حدیث رسول خداست که بعد از یک ماه در غار حرا بودن وقتی پایین آمدم، ندایی شنیدم ، آن گاه جبرییل را در بالای سرم مشاهده کردم و گفتم: مرا بپوشان. آن گاه بر من آبی ریختند و این آیه نازل شد.
المیزان، ج20، ص 129:
- این حدیث معارض احادیثی است که نزول سوره علق را در ابتدا بیان می کند.
- در این روایت عبارت «فرشته ای که در حرا بود نزدم آمد»، می فهماند که وحی قبلا هم نازل شده بود.
قُمْ فَأَنْذِرْ (2)
- قُمْ :الف) برخیز از بستر خود
ب) برخیز برخاستنی با عزم و جدیت
- َأَنْذِرْ الف) مطلق: ترساندن برای بیان عمومیت
ب) مقدر به: مفعول یا: و انذر عشیرتک الاقربین یا و ما ارسلناک الا کاف? للناس
- قمی : مراد قیام رجعت
وَ رَبَّکَ فَکَبِّرْ (3)
اختصاص رب به کبرایی عقلا و قولا
روایت عامه: وقتی آیات نازل شد، رسول الله تکبیر گفت، و یقین کرد که این وحی الهی است و شیطان به این امر نمی کند.
1. نوع فاء: در معنای شرطیه: و ما یکن من شیء فکبّر ربّک
2. دلالت بر اینکه مقصود اولیه در امر به قیام «قُمْ فَأَنْذِرْ»: این است که پروردگار را از شرک و تشبیه بزرگتر بشمارد. (دفع شرک)
- زیرا اولین واجب معرفت صانع است؛ و بعد از علم به وجود پروردگار، تنزیه اوست.
موضوع :