شبهات بنای بر قبور
•شبهات و بررسى ایرادهاى وهابیون‏

شبهه 1- بناى بر قبور از مظاهر شرک یا راهى به سوى شرک است.

جواب:

1. شرک دو رکن دارد: الف) عمل انسان نشانه خضوع برای غیر خدا باشد. ب) اعتقاد به الوهیت یا ربوبیت آن چیز داشته باشد.

این دو رکن بر اساس آیات و روایات در مورد بنای بر قبور صادق نیست، زیرا بنای بر قبور به قصد تعظیم اولیای الهی با اعتقاد به الوهیت یا ربوبیت ایشان نیست.

2. دو نوع مقدمه: 1. مطلق مقدمه حرام، حرام نیست. 2. مقدمه موصله حرام است.

 

نتیجه: 1. اگر کسی بنای بر قبور را برای شرک بنا کند، حرام است. 2. اگر کسی برای تعظیم شعائر الهی، بر قبور بنایی بسازد، جایز بلکه مستحب است.

شبهه 2- بناى بر قبور از اعمال مشرکین است. «منهاج السنة، ج 1، ص 474»

جواب:

1. بنای قبور توسط مشرکین جهت تعظیم بزرگانشان به عنوان رب بوده، به همین دلیل اسلام ایشان را سرزنش نموده و این برخلاف بنای بر قبور اولیای الهی است. «ر. ک. مقالات الکوثرى، ص 246 به نقل از شرح صحیح مسلم/ آبى مالکى، ج 2، ص 234»

2. مطلق تشبّه به مشرکین و کفار حرام نیست، مگر در امور اختصاصى و شعائر آنان خصوصاً به قصد احیاى شعائر و آیین کفار...

3- بناى بر قبور بدعت منکر است.

جواب:

بدعت دو رکن دارد: 1. زیاده یا نقیصه در دین 2. نبودِ دلیل عام یا خاص بر امر حادث.

 

 

 

در جواز بناى بر قبور الف) هم دلیل خاص داریم که سنت و سیره سلف از مسلمین است ب) هم دلیل عام.

4- ادعاى اجماع‏

علماى وهابى:«بناى بر قبور اجماعاً ممنوع است؛ به جهت صحت روایاتى که در منع از آن وارد شده است» «جریدة ام القرى، تاریخ 17 شوال 1344»

جواب:

1. اجماعى که ادعا مى‏کنند بی‌اعتبار است.

2. در اجماعى که ادعا شده سه احتمال است:

الف- اجماع تقدیرى: روایاتی که علما به مضمون آن فتوا می‌دهند. این فرض باطل است، زیرا این احتمال فرع صحت حدیث از حیث سند و تمامیّت از حیث دلالت است، که هر دو ناتمام است.

ب- اجماع محقق: همه علما از حیث حدوث و بقا فتوا به تحریم داده‌اند. این احتمال هم باطل است، زیرا:

 1. بحث غالب علما در مورد بنا بر مطلق قبور است در حالى که بحث ما در قبور اولیاى الهى است. ما نیز در قبور غیر اولیا کراهت را قبول داریم. 2. غالب علما قائل به کراهت‏اند نه حرمت و حتى برخى تصریح به عدم کراهت دارند.

 

 

 

ج- اجماع (سیره عملى مسلمین): از زمان وفات پیامبرs تاکنون:مسئله بناى بر قبور از سیره و سنت همیشگى مسلمین بوده است.

قائلین به عدم حرمت‏ (نیازی نیست)

1- عبدالرحمن جزیرى: «کراهت دارد که بر روى قبر، قبه یا بنا ساخته شود.» «الفقه على المذاهب الاربعة، ج 1، ص 421»

2- امام نووى: «بناى بر قبور اگر در ملک بانى باشد مکروه و اگر در مقبره‏اى باشد که راه مردم است حرام است.» «شرح صحیح مسلم، نووى، ج 7، ص 27 کتاب الجنائر»

3- مالک بن انس (رئیس مذهب مالکیه): «کراهت دارم که قبور، گچ مالى شده و بر آن، بنا شود ....» «مقالات الکوثرى، ص 247، به نقل از« المدونة الکبرى ج 1 ص90»

4- شافعى: «دوست دارم که روى قبر بنایى نشود و نیز گچ مالى نگردد، زیرا این عمل زینت کارى است و قبر جاى این امور نیست.» «همان، به نقل از کتاب« الأمّ»، ج 1 ص 246»

5- ابن حزم: «اگر بر روى قبر بنا یا ستونى ساخته شود کراهت ندارد.» «المحلّى، ج 5، ص 133»

6- نووى بناى بر قبور را مکروه مى‏داند ولى مى‏گوید: «به ابوحنیفه نسبت داده شده که کراهت ندارد.» «المجموع، ج 5، ص 298»

 

تمام فتاوای مبتنی بر کراهت در مورد بنا بر قبر فرد عادى است، ولى اگر بنا بر قبر اولیاى الهى باشد از این کراهت مستثناست.

5- استدلال به برخى از احادیث‏

عمده استدلال وهابیون بر حرمت بناى بر قبور روایاتى است که از طریق اهل سنت وارد شده:

1- حدیث ابى‏الهیاج‏

•مسلم از یحیى بن یحیى و ابوبکر بن ابى‏شیبه و زهیر بن حرب از وکیع از سفیان از حبیب بن ابى‏ثابت از ابى‏وائل از ابى‏الهیّاج اسدى نقل مى‏کند که على بن ابى‏طالب7 فرمود: «تو را به مأموریّتى مى‏فرستم که رسول خدا9 به آن فرستاد: این‏که هیچ تمثالى نیابى مگر آن‏که محو کنى و هیچ قبر مشرفى نیابى مگر آن‏که مساوى سازى.» «صحیح مسلم، ج 3، ص 61، کتاب الجنائز».

الف) سند: ضعیف

ب) دلالت: دارای اشکالات متعدد:

•اضطراب در متن و سند: (در حدیثى ابى‏الهیاج مى‏گوید: «قال لى علىّ» و در حدیثى دیگر ابى‏وائل مى‏گوید: «انّ علیاً قال لابى الهیاج» و در حدیث دیگر چنین آمده است: «لأبعثنّک ...». اضطراب سند و متن موجب سقوط حدیث از حجّیت و اعتبار است.

2- حدیث در مور تخریب همه‌ی قبور نبوده، بلکه موارد خاصی بوده که حضرت بدان مأمور بوده و شاید قبور برخی مشرکین بوده که پرستش می‌شده‌اند و این ربطی به قبور اولیای الهی ندارد.

3- اهل لغت و عرف تسویه = صاف کردن (در صورتیکه با قرین مساوی با او ذکر نشود)، مثلا نیامده که آن را با زمین مساوى کنید.

•معنا: هر قبرى که به مانند کوهان شتر است را صاف کن، زیرا در روایات آمده که تمام‏ قبور شهدا همانند کوهان شتر بوده است. «کنز العمال، ج 15، ص 736، حدیث 42932»

4- روایت ربطى به بناى سقف، دیوار و وجوب خراب کردن آن ندارد.

5- حدیث مورد اعراض علما و مسلمین در طول تاریخ بوده که این اعراض سبب وهن روایت خواهد شد.

2- حدیث جابر

مسلم از ابوبکر بن ابى‏شیبه از حفص بن غیاث از ابن جُریح از ابى‏الزبیر از جابر نقل کرده که فرمود: رسول خدا از گچ کارى در قبور و از این‏که بر روى قبور نشسته شود و از بناى بر قبور نهى نموده است. «صحیح مسلم، ج 3، ص 62»

اشکالات:

الف- در تمام احادیث جابر ابن جریح و ابوالزبیر- باهم یا به تنهایى- وجود دارند.

*احادیث ابن جریج ضعیف است. * احادیث ابوالزیبر: تضعیفاتی وارد شده است.

ب- حدیث از حیث متن اضطراب دارد، زیرا با تعبیرهاى گوناگون نقل شده است. برخی: 1. از گچ‏کارى واعتماد بر قبر نهى شده 2. از گچ‏کارى و کتابت و بناى بر قبر و راه رفتن بر آن، 3. تنها از کتابت بر آن 4. دیگر از نشستن و گچ‏کارى کردن و بناء و کتابت بر آن5.  اضافه بر اینها زیاده بر قبر وارد شده

نتیجه: اضطراب متن، روایت را از حجیت ساقط مى‏کند.

 

 

ج- بر فرض صحّت سند روایت و قطع نظر از اضطراب در متن، تنها دلالت بر نهى از بناى بر قبور دارد، ولى دلالت صریح بر حرمت ندارد.

نهى بر دو قسم: 1. نهى کراهتى که استعمال زیادى در کلام شارع دارد 2. نهى تحریمى.

هرچند اصل در نهى حرمت است، ولى علما از این نهى کراهت فهمیده‏اند، لذا ترمذى در صحیح خود این حدیث را تحت عنوان «کراهت بناء بر قبور» آورده است.

•شارح صحیح ابن ماجه، سندى از حاکم نیشابورى: احدى از مسلمین به این نهى عمل نکرده است.

•بر فرض استفاده کراهت از این احادیث مى‏توان به سبب عناوین دیگر هم‏چون اقامه شعائر الهى و عناوین دیگر آن‏را از کراهت خارج کرده و داخل در استحباب نمود. همانند لباس مشکى پوشیدن در سوک اولیاى الهى خصوصاً عزاى امام حسینg.

3- حدیث ابى‏سعید و ام سلمه‏

.1ابى‏سعید خدرى: رسول خداs از بناى بر قبور نهى کرد . «سنن ابن ماجه، ج 1، ص 474»
.2ام سلمه: رسول خداs از بناى بر قبر و گچ کارى کردن قبر نهى کرد.

سند هر دو ضعیف

شبهه 6- زمین بقیع موقوفه است‏.

شبهه: این بناها مخالف با نظر واقف است، لذا باید ولىّ امر مسلمین آنها را خراب کند.

جواب:

1. در هیچ کتابى، حدیثى یا تاریخى اشاره نشده که زمین بقیع موقوفه است.

2. بنا به نقل سمهودى بقعه‏اى که در برگیرنده بدنهای ائمه طاهرین در بقیع است خانه شخصى عقیل بن أبى‏طالب بوده است. لذا سمهودى مى‏گوید: «عباس بن عبدالمطلب کنار قبر فاطمه بنت اسد بن هاشم در اوّل مقابر بنى هاشم در خانه عقیل دفن شد.» «وفاء الوفاء، ج 2، ص96».

آثار سازنده بنای قبور اولیای الهی

•الگو بودن اولیای الهی تا روز قیامت
•زیارت زائر از آثار صدر اسلام موجب تجدید عهد و پیمان با اولیای الهی و راه و رسم ایشان

•اطمینان به پشتوانه‌ی تاریخی اسلام،  برخلاف مسیحیت که در زمانی به وجود مسیح به دلیل عدم آثار وجود آن حضرت شک کردند. 

 



موضوع :