زنان و زیارت قبور

وهابیت:

زیارت قبور برای مردان بدون «بار سفر بستن»= مجاز

برای زنان به طور مطلق = غیر مجاز

اعضاى دائمى وهابیون: «زیارت قبور تنها براى مردان‏ مشروع است، آن‏هم بدون شدّ رحال و در شهر خود، ولى براى زنان به‏طور مطلق مشروع نیست». «اللجنة الدائمة، ج 1، ص 288».

اشکال: «زیارت قبور براى زن‏ها جایز نیست، زیرا پیامبر اکرمs زن‏هایى را که به زیارت قبور مى‏روند، لعنت کرده است». «مجموع فتاوى بن‏باز، ج 2، ص 757».

علت حرمت: ««زن‏ها صبرشان کم است گاهى در قبرستان نوحه‏سرایى کرده و چیزى می‌گویند که با صبر منافات دارد».«همان، ص 753 و 754»

جواب: 1. این فتوا خلاف سیره اصحاب پیامبر است. فاطمه زهراh در زمان پیامبر روزهاى جمعه به زیارت قبر حمزه مى‏رفت. بعد از وفات پدرش نیز بر سر قبر پیامبرs رفت، در حالى که پیامبرs و علىg او را نهى نکردند.«المصنف، عبدالرزاق، ج 3، ص 572 و السنن‏الکبرى، ج 4، ص 131».

2. حدیث «لعن اللَّه زائرات القبور» از حیث سند ضعیف است.

3. این حدیث با حدیث عایشه که «قبلًا پیامبر نهى کرده بود، ولى بعداً اجازه داد» معارض است.

4. نهی زنان به دلیل کم صبری ایشان است و چنانچه کم صبری نکنند، زیارت برای ایشان جایز است. زیرا مقدمه‌ی حرام حرام است ولی این قاعده اطلاق ندارد و تنها مقدمه موصله حرام است (اگر کار مباحى قطعاً انسان را به حرام برساند حرام است)

 

•بزرگان اهل سنت زیارت قبور زنان را به‏شرط صبر جایز شمرده‏اند. «سنن‏الکبرى، ج 4، ص 131 و مستدرک حاکم، ج 1، ص 374»

آثار زیارت قبور

1- خشوع و یاد مرگ و آخرت:

پیامبر اکرمs: «به زیارت قبور بروید، زیرا شما را به یاد مرگ مى‏اندازد.» «صحیح مسلم، ج 2، ص 365، ح 106 و مسند احمد، ج 3، ص 186، ح9395 و سنن ابن ماجه، ج 1، ص 501، ح 1572»

2- دعا براى اموات:

پیامبر اکرمs: «شما را از زیارت قبور نهى کردم، ولى از این به‏بعد قبرها را زیارت کنید و براى آنها دعا و استغفار نمایید.» «المعجم‏الکبیر، طبرانى، ج 2، ص94، ح 1419 و مجمع‏الزوائد، ج 3، ص 58».

3- اداى حقوق اموات:

امام رضاg: «همانا براى هر امامى عهدى بر گردن اولیا و شیعیان اوست و از تمام وفاى به‏عهد و حسن اداى آن زیارت قبور آنان است». «تهذیب‏الاحکام، ج 6، ص 78 و 79، ح 3»

فلسفه زیارت قبور اولیاى الهى‏

1- بزرگان دین و اولیاى الهى الگوهایى هستند که با اقتداى به آنان به کمال و سعادتِ دنیا و آخرت خواهیم رسید.

•عباس محمود عقاد: «خواست روزگار این بوده که قافله حسین به‏سوى کربلا سوق داده شود و تا امروز با تاریخ اسلام گره خورده. کربلا امروز حرمى است که مسلمانان به‏جهت عبرت او را زیارت کرده و غیرمسلمانان به‏جهت سیر و سیاحت به‏زیارت او مى‏روند».«ابوالشهداء، عباس محمود عقّاد، ص 129».

2- زیارت از مظاهر حبّ است.

پیامبر اکرمs: «احبّوا أهل بیتی لحبّی؛ اهل‏بیتم را به‏جهت دوستى من دوست بدارید» . «مستدرک حاکم، ج 3، ص 149».

 

 

3- زیارت قبور اولیاى الهى از اهل بیت پیامبرs پرداخت اجر و مزد رسالت است. خداوند متعال مى‏فرماید: قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏. شورى/23.

4- زیارت قبور اولیاى الهى تعبیرى از عمق ارتباط انسان با خط اولیاى خداوند متعال است.

5- زیارت اولیاى الهى درحقیقت تجدید عهدى با آنها است.

 امام رضاg آمده: «همانا براى هر امامى عهدى بر گردن اولیا و شیعیانشان است که وفاى به آن عهد و حسن اداى آن، زیارت قبور آنان است.» «تهذیب الاحکام، ج 6، ص 78 و 79»

6- حضور در کنار قبر اولیاى خدا انسان را از جنبه روحى و معنوى زنده کرده و روح تازه معنوى به انسان می‌دهد.

7- با این عمل اولیاى الهى نیز ما را دوست مى‏دارند که خود سبب نزول برکات بر ما مى‏گردد.

8- زیارت قبور اولیاى الهى، ما را به‏یاد فداکارى‏هاى آنان انداخته و با خداى خود پیمان مى‏بندیم که مثل آنان باشیم.

 

9- زیارت قبور اولیاى الهى اعلان عملى به ادامه دادن راه آن بزرگان و بیزاری از دشمنان آنهاست.

فضیلت زیارت قبر امام حسینg «روایات کامل الزیارات»

1- امام باقرg: «شیعیان ما را به زیارت قبر حسینg امر کنید، زیرا به‏جاى آوردن آن بر هر مؤمنى که اقرار به امامت حسینg  از جانب خداى عزوجل دارد واجب و فرض است.». «ص 131»

2- امام صادقg : «هرکس از شیعیان ما به زیارت قبر حسینg رود بازنمى‏گردد تا این‏که تمام گناهان او بخشوده شود».«ص 145».

3- امام رضاg : «همانا ایام زائرین حسین  جزء عمرشان حساب نمى‏شود.».«ص 147».

4- امام صادقg : «هرکس که مى‏خواهد در جوار پیامبرs و جوار على و فاطمهh باشد هرگز زیارت حسین بن علىg را رها نکند.».

 

 5- امام صادقg : «هرکس به زیارت قبر حسین آید در حالى که عارف به حق اوست، گناهان گذشته و آینده او بخشوده خواهد شد». «ص151»

6- بعضى از اصحاب از امام رضاg درباره ثواب زیارت قبر امام حسینg سؤال کردند، حضرت فرمود: «معادل با عمره است». «ص 167»

7- محمد بن سنان از امام رضاg : «هرکس به زیارت قبر حسینg رود خداوند متعال براى او ثواب حج قبول‏شده خواهد نوشت». «ص170»

8- امام صادقg  : «زیارت قبر حسینg معادل ثواب بیست حجّ است، بلکه افضل از بیست حجّ». «ص 175»

 

•چرا زیارت امام حسینg از زیارت کعبه افضل است؟

ایراد وهابیت: این‏گونه روایات مردم را از حج بازداشته و عقیده آنان را نسبت به حجّ سُست مى‏کند (موجب تفضیل امام حسین بر خدا می شود) و این نوعی غلو است.

جواب:

1- این روایات رمزی است برای توجه مردم به روح عبادات که هر گاه مردم تنها به ظاهر شریعت توجه داشتند، در صورت خطر باید با استقبال از شهادت، روح را در کالبد اسلام بدمند.

2- اگر کعبه احترام دارد به دلیل بنای آن توسط انبیاى الهى به دستور خداست و طبق نص برخى از روایات، موازى عرش الهى و مظهرى از مظاهر ربوبى است، ولى امام کلمةاللَّه و مظهر جامع جمیع صفات جمال و جلال الهى است.

•جامعه کبیره: «مَنْ أَرادَ اللَّه بَدَأَ بِکُمْ، وَمَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْکُمْ، وَمَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِکُمْ؛ هرکه خدا را اراده کرده از شما شروع خواهد کرد، و هرکه خدا را به وحدانیت شناخته از شما قبول کند، و هرکس خدا را قصد کرده به شما توجه کند.»
•دعاى ندبه: «أَیْنَ وَجْهُ اللَّهِ الّذی‏ إِلَیْهِ یَتَوَجَّهُ الأوْلِیاءُ؛ کجاست وجه خدا که اولیا به او توجه کنند.»

3- بر هر مسلمانى واجب است احکام شرعى از جمله حج و مسائل آن را فراگرفته و آن‏گاه به حج برود و اعمال آن‏را به‏جا آورد.

•از آن‏جا که امام مبیّن شریعت نبوى است، باید ابتدا به سراغ امام رفته و با التزام به امامت و ولایت تشریعى و تکوینى او سراغ حج و اعمال آن برویم.

4- روایات به افضلیت زیارت امام حسینg با معرفت به حقّ امام، بر حجّ غیر واجب اشاره دارند، نه حج واجب، زیرا هیچ‏گاه فعل مستحبّى از فعل واجب افضل نمى‏شود.

 

 



موضوع :