یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثِیراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَیْکُمْ رَقِیباً (1) المیزان
1. اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ
بنابر ظاهر: «عطف ارحام بر الله» صحیح است. (تقوای الهی و تقوای ارحام را پیشه کنید).
2.وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ
عطف ارحام بر «به»: اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِیتَسائَلُونَ الْأَرْحامَ (بترسید از خدایی که همدیگر را به ارحام قسم میدهید).
3.اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِالْأَرْحامِ
عطف بر ضمیر «هاء» در «به»: (بترسید از خدایی که همدیگر را به ارحام قسم میدهید).
قاعده صحت عطف: باید معطوف بتواند جای معطوف علیه قرار بگیرد. (ممکن است محذوفی «عائد صله» در تقدیر بگیریم «اگر عائد صله مفعول به باشد، جایز الحذف است»).
اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَهُبِالْأَرْحامِ :معنا ضعیف است. بترسید از خدایی که او را بوسیله ی (با قسم به) ارحام از همدیگر درخواست می کنید. (دور از ادب قرآن کریم).
«وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ» مقید (تضییق)
«یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثِیراً وَ نِساءً» اطلاق (توسعه) تقیید بعد از اطلاق (تضییق بعد از توسعه)
معنا: «از خدا بترسید از این جهت که رب شما است و از این جهت که شما را خلق کرده و همه شما (افراد بشر) را از یک سنخ قرار داده، سنخ و مادهاى که در همه افرادتان محفوظ است و همه شما را از مادهاى آفریده که در تمامى افرادتان محفوظ است، و با تکثر شما متکثر مىشود، آن سنخ واحده و آن ماده محفوظه این است که همه شما در مساله نوعیت و جوهره ذات انسانید».
علت تکرار تقوا: توجه به اهمیت ارحام
رحم: عضو درونی زن که جایگاه نطفه و پرورش بچه است.
استعمال در قرابت به دلیل رابطه ظرف و مظروف (رحم: قریب، ارحام: قرابت)
اهمیت قرآن به رحم: اجتماع کوچک. قوم: اجتماع بزرگتر. فرد: حقیقت دارای اثر
توجه به امر مجتمع در آیات:
إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَیْکُمْ رَقِیباً
دعوت انسان به تقوا: با توجه به نوع انسانی و حفظ وحدت انسانی +تعلیل به رقیب بودن خداوند متعال = بزرگترین تهدید در مخالفت دستورهای پروردگار است.
دقت در تعلیل:
آیات بیانگر ظلم، فساد در زمین، طغیانگری و ... +آیات تهدید و انذار =حفظ وحدت انسانی از فساد و سقوط
موضوع :