عبداللَّه بن سبأ

غالب کتب اهل سنت به «عبداللَّه بن سبأ» پرداخته اند.
شخصى که مردم را دعوت به الحاد و شرک نموده، و از افکار و عقاید یهودیت دفاع مى‏کرده است.
شخصى که منشأ انتشار افکار باطل در جامعه اسلامى، و به گمراهى کشیدن گروه زیادى از صحابه بوده است.
عامل فتنه و اولین محرّک در شورش برضدّ عثمان که منجرّ به قتل خلیفه شد و عامل تمام جنگ‏ها و فتنه‏ها که سبب کشته‏شدن هزاران نفر از صحابه و تابعین شد.
انتساب برخی عقاید اصولى شیعه به وی: قول به نصّ، رجعت و ...
مؤسس شیعه

 

سؤالات: حقیقی یا خرافی بودن وی، جایگاه او در فتنه ها، مؤسس شیعه بودن وی، ارتباط وی با مذهب شیعه
چکیده‏اى از قصه خرافى عبداللَّه بن سبأ

در زمان عثمان شخصى یهودى به نام عبداللَّه بن سبأ از «صنعاء»، اسلام را اختیار نمود، و افکار خود را با مسافرت هایى که به بلاد اسلامى، مانند: کوفه، شام، مصر و بصره داشت رواج مى‏داد. (طبری و ...)

اعتقادات وی:

رجعت پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله همانند رجعت حضرت عیسى علیه السلام بود.
هر پیامبرى جانشینى دارد و على علیه السلام جانشین رسول خدا صلى الله علیه و آله است.
عثمان غاصب حقّ علی بوده، لذا مردم علیه او قیام کردند.
گروهى از اصحاب، امثال: ابى‏ذر، عمار بن یاسر، محمّد بن ابى‏حذیفه، عبدالرحمن بن عدیس، محمّد بن ابى‏بکر، صعصعة بن صوحان عبدى، مالک اشتر و دیگران فریب افکار او را خورده و به او گرویدند.
در نتیجه این تحریک‏ها، جماعتى از مسلمانان بر خلیفه وقت قیام و شورش نموده و او را به قتل رساندند.
دخالت این گروه در جنگ جمل و صفین

«ر. ک: تاریخ طبرى، ج 3، ص 378؛ کامل ابن اثیر، حوادث سنه 30، ص 36 و ...»

تهمت انتساب شیعه به عبداللَّه بن سبأ
هدف از جعل این داستان: اتهام به شیعه در تأسیس آن توسط فردی یهودی که موجب انتشار افکار یهود بین مسلمانان گردید.

انتساب دهندگان این تهمت به شیعه

1-ابوالحسین ملطى: «زعیم این فرقه- شیعه- عبداللَّه بن سبأ است. او همان شخصى است که با یهود ارتباط داشت و بدین طریق بذر اول تشیع را در جامعه اسلامى کاشت، تا از این راه به جامعه اسلامى ضربه وارد کند». «التنبیه و الردّ على أهل الأهواء و البدع، ص 25»

2- دکتر على سامى نشار: «یهود [عبداللَّه بن سبأ] مؤسس عقیده شیعه غالى است». «نشأة الفکر الفلسفى فى الإسلام، ص 18»

3-محمّد ابوزهره: «طاغوت اکبر- عبداللَّه بن سبأ- کسى است که مردم را به ولایت على علیه السلام و وصایت او دعوت نمود و معتقد به رجعت پیامبر اکرم علیه السلام شد و در سایه این فتنه‏ها مذهب شیعى نشأت گرفت». «المذاهب الاسلامیّة، ص 46»

4-احسان الهى ظهیر: «دین امامیه و مذهب اثناعشرى، مبتنى بر مبناهایى است که یهود جنایت‏کار توسط عبداللَّه بن سبأ وضع نمود».«الشیعة و السنه، ص 24»

5- دکتر ناصر بن عبداللَّه بن على قفارى: «طلیعه عقیده شیعه و اصول آن به دست سبأیّون ظهور کرد ...».«اصول مذهب الشیعه، ج 1، ص 78»

اقوال مورخان در مورد عبداللَّه بن سبأ

دکتر هویمل:

سه نظریه در خصوص عبداللَّه بن سبأ

1- نظریه مورخان اسلامى: اثبات وجود او و موقعیّت گسترده‏اش در فتنه‏ها

2-نظر متأخرین شیعه: انکار وجود او و انکار موقعیّت او

3-نظر معتدل: اثبات وجود او و ابطال موقعیت فعّال او در فتنه‏ها

«صحیفة الریاض»

نظریه سوم: نظریه منتخب

ج) منکرین‏

ب) تشکیک‏کنندگان‏

الف) مؤیدین

1- محمّد عبد الحىّ شعبان (صدر الإسلام و الدولة الإسلامیة)

1- دکتر طه حسین مصرى‏

1- حسن ابراهیم حسن (تاریخ الإسلام السیاسى)

2- هشام جعیط (جدلیّة الدین و السیاسة فى الإسلام المبکّر)

2- محمّد عماره‏

2- أحمد أمین مصرى (فجر الإسلام، ص 269)

3- أحمد لواسانى (نظرات فى تاریخ الأدب، ص 318)

3- حسن بن فرحان مالکى‏

3- أحمد شبلى (موسوسة التاریخ الإسلامى)

4- سیّد مرتضى العسکرى (عبداللَّه بن سبأ و أساطیر أخرى)

 

4- عباس محمود عقاد (عبقریة عثمان)

5- ابراهیم محمود (أئمة و سحرة عن مسیلمة الکذّاب و عبداللَّه بن سبأ)

 

5- ابوالحسین ملطى (التنبیه و الردّ على أهل الأهواء و البدع)

6- دکتر عبدالعزیز هلابى، (عبداللَّه بن سبأ دراسة للروایات التاریخیة)

 

6- دکتر على سامى النشار (نشأة الفکر الفلسفى فى الإسلام)

7- نویسنده مصرى أحمد عباس صالح (الیمین والیسار فی الإسلام)

 

7- محمّد أبوزهره (المذاهب الإسلامیه، ص 46)

8- دکتر على دردى (وعاظ السلاطین)

 

8- إحسان إلهى ظهیر (الشیعة و السنه، ص 24)

9- دکتر شیبى (الصلة بین التصوف والتشیع)

 

9- دکتر قفارى (أصول مذهب الشیعه، ج 1، ص 78)

 

 




موضوع :